7.5
Danny Wilde geeft "Lost in Space (2018) - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Danny Wilde op 21 mei 2018.
4
1

Lost in Space (2018) - Seizoen 1

De tien afleveringen van het eerste seizoen van de sciencefiction serie Lost in Space werden half april 2018 in één keer op Netflix beschikbaar gesteld. De serie gaat over de familie Robinson die in het jaar 2048 samen met een grote groep andere aardbewoners de ruimte ingaat. Bestemming is de bewoonbare planeet Alpha Centauri. Hun moederschip wordt echter aangevallen en verschillende bemanningsleden verlaten met kleine ruimteschepen het strijdtoneel. Zo ook de familie Robinson die met de Jupiter 2 met een onzachte landing een bewoonbare planeet weet te bereiken.

Het gezin Robinson kent haar eigen dynamiek. Vader en ex-marinier John Robinson (Toby Stephens, Black Sails) en moeder Maureen Robinson (Molly Parker uit House of Cards) leven al jaren gescheiden van elkaar. Hun oudste dochter, de 18-jarige Judy, is de arts op hun missie en haar jongere zusje Penny voelt zich vaak overschaduwd door haar intelligente zus. Tot slot is daar de 11-jarige Will Robinson, de jongste telg en in meerdere opzichten een buitenbeentje. Will komt ook op de proppen met een robot die hij tegen het lijf loopt op de planeet. Hij heeft de robot gered en sindsdien beschermt de robot hem met als klassiek motto: “Danger, Will Robinson!”. Op de planeet waar ze gestrand zijn, ontmoeten ze ook andere overlevenden, waaronder die van de Jupiter 4 en 18. Daaronder is ook dokter Smith (Parker Posey, Louie), een gevaarlijke manipulator, die op handige wijze iedereen tegen elkaar uitspeelt.

Lost in Space is een goed gemaakte serie. De speciale effecten en de sets zijn overtuigend vanaf de eerste aflevering.

Lost in Space is een goed gemaakte serie. De special effects en de sets zijn overtuigend vanaf de eerste aflevering. De planeet waarop de Robinsons noodgedwongen zijn geland heeft zowel een deel met een koud klimaat als met een meer gematigd klimaat. De verschillende landschappen zijn fraai in beeld gebracht. De personages zijn interessant en door middel van korte flashbacks krijgen we steeds meer te zien van de hoofdpersonen. Het acteerwerk vond ik ook goed, vooral Parker Posey als de sociopaat dokter Smith is echt ijzingwekkend gemeen. Ook haar dialogen zijn sterk, steeds weet zij zich uit benarde situaties te praten. Ik ben echter wel benieuwd of de schrijvers haar personage meer karakter en achtergrond kunnen geven.

Lost in Space is geen diepgravende serie, met een boodschap aan de mensheid. De afleveringen zijn gericht op de gemiddelde kijker. Het deed mij soms denken aan de serie Falling Skies, met als pluspunten voor Lost in Space dat de verhalen minder belerend zijn en het acteerwerk over de gehele breedte sterker is. Het meest interessant is daarbij de interactie tussen Will Robinson en de robot. De robot verbergt de nodige geheimen en hoewel het lijkt alsof Will de robot volledig onder controle heeft, is het de vraag of dat ook echt het geval is.

De serie is een remake van de serie van Irwin Allen uit de jaren zestig. De hoofdpersonages dragen allemaal dezelfde naam als in het origineel. Verder is het basisgegeven ongeveer gelijk, is dokter Smith nog steeds een vreselijke intrigant en speelt de robot een belangrijke rol in het verhaal. De originele serie was echter vooral humoristisch en soms meer een parodie op sciencefiction als serieus bedoeld. De nieuwe reeks is serieuzer en heeft de hoofdpersonen van de familie Robinson veel meer ingekleurd. Leuk vond ik ook dat het beginthema weer dat van John Williams is. Hij is ook bekend als schrijver van het thema van Star Wars. In mei 2018 werd bekend dat er een tweede seizoen gaat komen van de serie. Ik zal dan in ieder geval weer gaan kijken.
Volg Lost in Space (2018)
Ninety-Seven
02x10