9.5
anonymous geeft "Looking: The Movie" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 3 augustus 2016.
4
0

Looking: The Movie

Na twee seizoenen komt het nieuws hard aan: Looking krijgt geen derde seizoen. Voor mij was het verhaal niet af. Er valt nog zoveel meer te vertellen over de vrienden uit San Francisco, nog zoveel verhalen hadden een open einde en vroegen om een derde seizoen. Toch trok HBO de stekker uit de serie en liet de kijkers achter met een twijfelende Patrick (Jonathan Groff, Glee) en zijn vriend Kevin (Russell Tovey, Being Human). Hoort Patrick bij Kevin of eigenlijk toch bij Richie (Raúl Castillo, Blue Bloods)? Omdat de makers van Looking inzagen dat het zo niet kon eindigen, kwam er toch een vervolg: Looking: The Movie.

Looking is eigenlijk een derde seizoen, maar dan verpakt in een film

MijnSerie is een platform voor series en niet voor films, maar ik maak graag een uitzondering. De film van Looking is eigenlijk een derde seizoen, maar dan verpakt in een film. 84 minuten lang nog één keer genieten van de mooie verhalen, de liefdes, de dilemma's, de dromen, de wensen en van de mooie mensen, die Looking een gezicht geven. Nog één keer alles ervaren, nog één keer voelen, lachen, en nog één keer huilen, maar vooral nog één laatste keer genieten.

Looking
© HBO

Na de breuk met Kevin gaat Patrick terug naar zijn geboortestad Denver. Voor het huwelijk van zijn vrienden Agustin (Frankie J. Alvarez, Smash) en Eddie (Daniel Franzese, Recovery Road), komt hij voor een weekend terug naar San Francisco. Alsof hij nooit is weggeweest, feest hij met zijn vrienden tijdens het vrijgezellenfeest van Agustin en Eddie. Daar ontmoet hij ook weer Richie, die daar samen met zijn vriend is. Het zet Patrick aan het denken: moet hij contact zoeken met Kevin?

Jonathan Groff speelt in de film, net als in de serie, de sterren van de hemel. Kijkend naar hem, geeft het je als kijker het idee dat je naar een documentaire kijkt, in plaats van een serie. Acteren zit hem in het bloed, hij speelt niet Patrick, hij is Patrick in Looking. De film draait, net als de serie, om de kleine details. Een blik van Dom (Murray Bartlett, The Guiding Light), als hij twijfelt over zijn liefdesleven, Doris (Lauren Weedman, True Blood), die praat over het leven in zonde en Richie die zichtbaar nog steeds gevoelens heeft voor Patrick. Kleine details: een blik, een lach, een knipoog of een knik, Looking staat bol van de kleine dingen.

Ik heb de mannen, en Doris, in mijn hart gesloten

Looking is geen serie voor een groot publiek, maar de serie is klein, mooi, intiem en eerlijk. Het filmen met de handcamera benadrukt dat gevoel nog eens. Looking is gefilmd op locatie. Alles speelt zich af in San Francisco, op straat, in kroegen en bars, op trappen van appartementen en in het stadhuis. Helaas is er een einde gekomen aan deze prachtige serie. Ikzelf ken geen serie, die lijkt op, of enigszins in de buurt komt van Looking. Ik heb de mannen, en Doris, in mijn hart gesloten. Ze voelen als vrienden, ik ben trots op ze en ik ben stiekem van ze gaan houden. Nu zwaai ik ze uit, en zeg ik nog een keer: dag lieve vrienden, het ga jullie goed! Ik hoop jullie ooit nog te zien. Tot die tijd zie ik jullie op On Demand op HBO.

Looking
© HBO
Volg Looking