9
anonymous geeft "Looking - Seizoen 1 " een 9.
Geschreven door anonymous op 4 Maart 2015.
0
0

Looking - Seizoen 1

Vernieuwend, rauw, liefdevol, San Francisco, klein en toch groots. Al deze steekwoorden passen bij de nieuwe serie van HBO: Looking. Tussen de grote series die deze zender maakt, zitten hier en daar kleine pareltjes. Looking is er een van. Wat een dijk van een serie, wat een prachtig juweel heeft HBO ons gegeven. Looking is een serie voor een klein publiek, tenminste dat was de bedoeling. Alleen de eerste aflevering trok al ruim 300.000 kijkers. Daarna groeide het aantal kijkers gestaag en mag Looking voortaan rekenen op ruim twee miljoen kijkers.

Looking biedt een rauwe kijk op het leven en de liefdes van drie vrienden in San Francisco. Ondanks hun vriendschap, hebben deze drie vrienden ook hun eigen dromen, wensen en problemen. Patrick (Jonathan Groff, Glee) is videogame-designer die zich weer in het liefdesleven stort, nu zijn ex zich heeft verloofd. Beginnend kunstenaar Agustín (Frankie J. Alvarez, Smash) twijfelt over het idee van monogamie, net nu hij met zijn vriend gaat samenwonen. Tenslotte realiseert de 39-jarige ober Dom (Murray Bartlett, All My Children), de oudste van het stel, dat zijn romantische en professionele dromen nog steeds niet in vervulling zijn gegaan. Tussen deze drie vrienden zit ook een vrouw: Doris (Lauren Weedman, Hung).

Alle vrienden spelen in Looking een grote rol, maar de hoofdrol is toch wel weggelegd voor Patrick. Zijn zoektocht naar de liefde van zijn leven gaat met pieken en dalen. Als hij de Mexicaan Richie (Raúl Castillo, Blue Bloods) tegenkomt, denkt hij die liefde gevonden heeft. Als hij tijdens de lancering van een nieuw videospel de knappe Kevin (Russell Tovey, Being Human) tegen het lijf loopt, twijfelt hij. Als Kevin ook nog zijn nieuwe baas blijkt te zijn, slaat de twijfel helemaal toe. Er is één probleem: Kevin heeft een relatie met Jon en Patrick heeft Richie in zijn leven. Al met al genoeg ingrediënten voor een geweldig verhaal. Daarnaast worstelen Dom en Augustin met hun eigen levens, met Doris als rust, steun en toeverlaat.

Ik had al veel gelezen over Looking, het werd de nieuwe Sex and the City en de gay-versie van Girls, genoemd. Dit werd na de eerste aflevering, door de critici, meteen als onzin gezien. Looking heeft inderdaad niets te maken met Sex and the City. Looking is een serie die je grijpt en je introduceert in de wereld van de homoseksualiteit. Nadat ik de eerste aflevering van Looking heb gezien, heb ik de serie even weggelegd, maar niet voor lang. Het eerste seizoen van Looking heb ik verslonden. De afleveringen zijn helaas maar vijfentwintig minuten en dat is voor mij te kort. Ik heb de mannen van Looking in mijn hart gesloten, ze zijn mijn vrienden geworden en ik leef, huil en lach met ze mee. Deze serie krijgt van mij een hele dikke 9!

Looking heeft al meerdere prijzen gewonnen en is genomineerd voor nog meer prijzen. Op 26 februari 2014 maakte HBO bekend dat Looking een tweede seizoen zou krijgen. Dit tweede seizoen ging op 11 januari 2015 in première. Looking is in Nederland te volgen via HBO, beide seizoenen zijn ook on-demand te zien. Leuk om te vermelden: één van de acteurs (Frankie J. Alvarez) is hetero, alle andere mannelijke acteurs hebben een relatie met een man. Hopelijk komen er nog veel seizoenen van Looking, want ik ben nog niet klaar om mijn vriendschap met deze drie kanjers te verbreken.
Volg Looking
The Movie (Part 4)
The Movie (Part 4)