Ron Schoonwater geeft "London Kills - Seizoen 1 (Code MyLum)" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 23 juli 2021.
2
0

London Kills - Seizoen 1 (Code MyLum)

Bekende acteurs kunnen niet verbloemen dat de televisieserie wat goedkoop aanvoelt.

MyLum.tv maakt het ons makkelijk en brengt twee seizoenen in één seizoen. De tien afleveringen zijn aan elkaar gemonteerd waardoor we anderhalf uur per aflevering krijgen. Het zorgt er wel voor dat we twee losse verhalen in een aflevering te zien krijgen. London Kills heeft namelijk per aflevering een afgerond verhaal. De rode draad in alle afleveringen is de zoektocht naar de verdwenen vrouw van hoofdrechercheur David Bradford (Hugo Speer, The Musketeers).

Naast Hugo Speer is Sharon Small (The Inspector Lynley Mysteries) als Vivienne Cole een van de bekende acteurs. Daarnaast hebben minder bekende acteurs als Baily Patrick (EastEnders) en Tori Allen-Martin (Unforgotten) een hoofdrol. Soms is het bij beide te merken dat het acteren niet helemaal vanzelf gaat. Het komt wat houterig en te geforceerd over. Vooral Baily heeft daar regelmatig last van. Een van de rollen die een pluim verdient, is die van Jenny Jacques (Vikings). Haar rol als dak- en thuisloze Amber Saunders krijgt terecht meerdere afleveringen om te groeien.

London Kills is een typische Britse televisieserie maar kent een aantal gebreken.

London Kills is een typische Britse televisieserie maar kent een aantal gebreken. Er lijkt iets teveel op het budget gelet te zijn. Het kantoor waar het politieteam huist is duidelijk een leegstaand kantoorpand. Slechts zelden is er iemand anders te zien dan de vier politieagenten die het team vormen. De grote lege ruimten vallen op. Zo staan er in de grote verhoorruimte slechts vier stoelen en een tafel. Vreemd genoeg is die vierde stoel nauwelijks bezet, want advocaten die de verdachte ondersteunen zijn nauwelijks aanwezig. Dat is natuurlijk niet erg realistisch.

Helaas kent dit seizoen ook weinig verheffende verhaallijnen. Elke misdaad wordt opgelost. Het oplossen van de zaken gaat vaak net iets te makkelijk om echt spannend te worden. Het privéleven van de hoofdrolspelers is nauwelijks zichtbaar en levert daarom ook geen inzicht op in wie zij zijn. Een echte band krijgen met de karakters is daardoor lastig. Alleen het privéleven van David Bradford krijgt meer aandacht. De grote vraag is of David een rol heeft gespeeld in de verdwijning van zijn vrouw. Dat blijft tot het laatste deel de vraag.

London Kills is ondanks de kritiek toch aangenaam kijkplezier.

London Kills is ondanks de kritiek toch aangenaam kijkplezier. Als je niet teveel diepgang en spanning verwacht dan is het gewoon leuk tijdverdrijf. Niet te moeilijk en niet te hoogdravend. Op zich is dat prima.

Persoonlijk stoor ik mij het meest aan het gebrek aan aankleding en de keuze om iets teveel te letten op het budget. Ik kan me echter voorstellen dat dit niet voor iedere kijker geldt. De verhalen zijn nogal dun. Het geeft echter de geruststellende gedachte dat het toch wel goed komt. Hoef je jezelf deze keer niet zo druk te maken over weer zo'n getraumatiseerde politieagent of een (te) duister en intens verhaal.
Volg London Kills
Vendetta
Vendetta