8
Nienke de Boode geeft "Lockwood & Co. - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Nienke de Boode op 2 Maart 2023.
11
0

Lockwood & Co. - Seizoen 1

Netflix is goed bezig met deze nieuwe tienerserie met een bovennatuurlijk tintje. De serie is snel, goed geacteerd en heeft een leuke verhaallijn, wat veel goeds voorspelt voor het aangekondigde tweede seizoen.

De nieuwe serie Lockwood & Co. is één van de nieuwe series van Netflix gericht op tieners. Ook al ben ik geen tiener meer, ik heb eigenlijk goed genoten van deze serie. Hij is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Jonathan Stroud (die ik niet heb gelezen) en het eerste seizoen beslaat de eerste twee boeken. De serie gaat over een parallelle wereld gekweld door spookachtige verschijningen die mensen doden. De enige mensen die deze geesten kunnen zien, zijn sommige tieners waarvan wordt gezegd dat ze 'begaafd' zijn. Dat is minder leuk dan dat het klinkt, omdat begaafd zijn over het algemeen betekent dat je aan de slag moet als spokenjager om geesten uit te roeien. En dat is nogal gevaarlijk.

Ons verhaal begint met Lucy Carlyle (Ruby Stokes, Bridgerton), die samen met Anthony Lockwood (Cameron Chapman) een geest probeert te verbannen uit een ouder gebouw. Gedurende de eerste aflevering leren we hoe de twee elkaar ontmoet hebben en we leren wat over Lucy's achtergrond. We ontmoeten ook George Karim (Ali Hadji-Heshmati, Bad Education), die Lockwood helpt door achtergrondonderzoek te doen naar geesten. Aan het einde van de eerste aflevering ontstaan er wat problemen en de rest van het seizoen gaat over hoe ze die oplossen. Hoewel de eerste aflevering je misschien het idee geeft dat ze een zaak-van-de-week-systeem gebruiken, is dat niet zo.

Lockwood & Co.

De kracht van de serie zit hem in het verhaal en het acteerwerk. Stokes en Chapman werken goed samen en hebben een goede chemie. Ze leveren hun tekst met goede timing, wat ook een beetje luchtigheid in de serie brengt. De serie is daarmee een goede mix van luchtige grappen en de zware realiteit van het werken in een letterlijk leven-en-doodvakgebied, waarin veel tieners ook komen te overlijden. Het verhaal is leuk en interessant. Door de twee boeken in acht afleveringen samen te vatten, moet het tempo noodzakelijkerwijs hoog zijn.

De serie is een goede mix van luchtige grappen en de zware realiteit van het werken in een letterlijk leven-en-doodvakgebied

Mijn grootste punt van kritiek is dat de serie soms een beetje te dramatisch aanvoelt. Ik denk dat dat past bij het zijn van een tiener waar elke tegenslag kan aanvoelen als het einde van de wereld, maar soms is het wel een beetje vermoeiend om naar te kijken. Behalve dat trok het verhaal echt mijn aandacht en wilde ik meer kijken. Ik had niet het gevoel dat ik veel heb gemist omdat ik de boeken niet heb gelezen, maar het kan zijn dat ik bepaalde Easter eggs gemist heb. Ik kan me ook voorstellen dat de opbouw van de wereld in de boeken uitgebreider is. In de serie moet je soms op een meer impliciete manier leren over de wereld waarin de personages leven. Het is me bijvoorbeeld nog steeds niet 100% duidelijk hoe alles precies zit met de geesten. Desondanks is de serie goed kijkbaar als je niet bekend bent met de boeken, zoals ik.

Om een lang verhaal kort te maken; ik kan deze serie zeker aanbevelen. Het is misschien een tienerdrama (en ja, ze gedragen zich vaak als roekeloze tieners), maar het is niet op een al te irritante manier. Seizoen 2 is aangekondigd en ik kijk er naar uit. Ik hoop dat ze dit vol kunnen houden.
Volg Lockwood & Co.
Not the Eternal
Not the Eternal