Hugo B geeft "Locke & Key - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Hugo B op 15 februari 2023.
7
0

Locke & Key - Seizoen 3

Het derde en laatste seizoen is niet het beste, maar het blijft een aanrader.

Het derde seizoen van Locke & Key werd tegelijkertijd met het tweede (back-to-back) opgenomen. Het sluit dan ook naadloos aan op het tweede seizoen, maar telt maar acht afleveringen in plaats van tien.

Twee maand na het einde van seizoen twee, is het rustig in Matheson en in Key House. Kinsey en Bode amuseren zich met de sleutels. Mama Nina heeft eindelijk rust gevonden, nu ze op de hoogte is van het geheim van haar huis. Haar drankprobleem is daardoor ook van de baan. De kwaadaardige demon Dodge is vernietigd en Tyler verwerkt in Montana de dood van Jackie.

Veel gebeurt er dan ook niet in het begin van het seizoen, het lijkt wel of de inspiratie van de scenaristen opgedroogd is. Of heeft het te maken met feit dat voor het eerst een nieuwe verhaal moest geschreven worden dat niet gebaseerd is op de oorspronkelijke comic? Er is uiteindelijk wel een nieuwe demon opgedoken in de vorm van de achttiende-eeuwse kapitein Frederick Gideon. Eden had die nog opgediept in de vorige finale, maar haar rol is verder helemaal uitgespeeld in dit seizoen. Persoonlijk vind ik dat een gemis, wat ik hield wel van deze pittige bad girl.

Gideon heeft geen kennis van het heden en kent aanvankelijk zelfs de kracht van de magische sleutels niet. Veel dreiging gaat er van hem initieel niet uit. Het verhaal kabbelt rustig verder en een aflevering lijkt te bestaan uit: de vondst van een zoveelste nieuwe sleutel en de vaak negatieve gevolgen van het gebruik ervan. Pas in de loop van aflevering drie, na een verrassende plotwending, komt de serie terug onder stoom. Vanaf dan is het alle hens aan dek om het einde van de wereld af te wenden en Gideon te verslaan. De grote finale vindt evenwel al plaats aan het begin van de laatste aflevering, die verder vooral bestaat uit het afscheid nemen van de personages.

Locke & Key

Netflix had al beslist, nog voor de eerste uitzending was uitgezonden, dat dit seizoen het laatste zou zijn. Officieel was het verhaal verteld. Het lijkt er evenwel op dat men maar voor een vijftal afleveringen materiaal had. Het seizoen werd uitgerekt tot toch nog acht afleveringen door het langzame begin en een veel te lang einde. In de eerste aflevering worden er nog een aantal nieuwe personages geïntroduceerd, waar dan verder niet veel mee gebeurt.

Recent doken er geruchten op dat er toch nog een vervolg zou komen, mogelijks als film, omdat het verhaal dan toch nog niet helemaal verteld zou zijn. Gelet op de manier waarop dit seizoen eindigt, lijkt een vervolg met de huidige cast uitgesloten, alhoewel, met magie is alles mogelijk. Een prequel behoort ook tot de mogelijkheid, met een terugkeer naar het verleden van Rendell Locke.

Ondanks het wat tegenvallende scenario is het toch opnieuw genieten van de prachtige decors, de special effects, de technische kwaliteiten en de acteerprestaties van de jonge acteurs en dan met name van Emilia Jones als Kinsey. Wie alsnog meer wil zien of weten over Locke & Key kan ik de uitstekende comic aanraden, waarop deze serie gebaseerd is.
Volg Locke & Key
Farewell
Farewell