Ron Schoonwater geeft "Livstid (For Life) - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Ron Schoonwater op 8 februari 2021.
3
1

Livstid (For Life) - Seizoen 1

Voor iedereen die niet van een open einde houdt hebben wij de volgende boodschap: laat deze serie maar links liggen. Livstid is een aardige serie, maar absoluut geen hoogvlieger.

Livstid (in Nederland uitgezonden onder de naam For Life) koketteert wel heel erg met een vervolg in een tweede seizoen. Op zich niet erg als de kwaliteit van deze uit Noorwegen afkomstige serie dit rechtvaardigt. Helaas is dit niet zo.

De rode lijn van het verhaal is de eigenzinnige rechercheur Victoria Woll (Tone Beate Mostraum, ZombieLars) die een levenslange gevangenisstraf uitzit. Door middel van flashbacks wordt de aanleiding van haar gevangenschap belicht. Het begint met een zaak van twintig jaar eerder. Woll werkte toen met haar collega's aan de moord op de 34-jarige Siv Bakke. Siv werd dood gevonden in de bossen terwijl haar dochtertje wist te ontsnappen. In acht afleveringen met elk een eigen zaak wordt langzaam meer duidelijk waarom Victoria in de gevangenis terecht is gekomen. Feit is echter dat het definitieve antwoord niet komt. Dat antwoord lijkt uitgesteld voor een volgend seizoen.

Livstid (For Life) koketteert wel heel erg met een tweede seizoen.

Helaas voelt Livstid wat rommelig aan. Tijdens korte intro's en outro's wordt het verhaal van de oudere Victoria in de gevangenis verteld. Verder is er per aflevering een nieuwe zaak die door Victoria en haar team opgepakt wordt. Dit gaat helaas met zo'n vaart dat het brengen van diepgang in de karakters grotendeels vergeten wordt. Victoria stoeit in haar thuissituatie met het leven van haar zoon en de net door haar aangegane relatie met een journalist. Dit en de zaken die ze op moet lossen maken dat er ineens heel veel informatie in een aflevering van zo'n vijfenveertig minuten gestopt moet worden. Daarbij speelt ook nog eens dat de relatie met haar superieuren aanleiding lijkt voor haar gevangenschap. Kortom, iets teveel in te weinig tijd.

Het verhaal verzuipt in goede bedoelingen en soms ongeloofwaardige plots.

Livstid is een aardige serie, maar absoluut geen hoogvlieger. Het is niet zo dat deze televisieserie het aankijken helemaal niet waard is. Dat is namelijk wel zo. Zeker voor verstokte Nordic Noir-fans die er geen genoeg van kunnen krijgen. Voor andere (kritische) liefhebbers zijn er veel betere Scandinavische series. Het verhaal verzuipt in goede bedoelingen en soms ongeloofwaardige plots. Positief is dat er door een aantal acteurs goed geacteerd wordt en dat Livstid zeker spannende momenten kent. Bovendien blijf je als kijker benieuwd waarom Victoria gevangengenomen is. Het is daarom geen straf om dit seizoen uit te kijken. Helaas blijft het antwoord ondanks wat verwijzingen naar de reden achterwege. Dat maakt de teleurstelling alleen maar groter.
Volg Livstid
Best Served Cold
Best Served Cold