Helgoned geeft "Line of Duty - Seizoen 6" een 9.
Geschreven door Helgoned op 12 Mei 2021.
5
0

Line of Duty - Seizoen 6

Het zesde seizoen van Line of Duty is een fascinerend zevental afleveringen van een nu al klassieke BBC politieserie.

In maart 2021 was de première van het zesde seizoen van Line of Duty bij de BBC. De serie is zeer populair en op diverse kanalen tegelijk te bekijken. De seizoenstart op zondag 20 maart bij de BBC One betekende de best bekeken start van een BBC serie sinds 2014. De verwachtingen waren hooggespannen en de makers hadden met veel bombarie aangekondigd dat in plaats van de gebruikelijke zes afleveringen, er dit keer zeven zouden zijn. De vraag is of de hooggespannen verwachtingen worden waargemaakt.

Line of Duty draait om de anticorruptie-eenheid AC-12, die onder leiding van de ervaren commissaris Ted Hastings (Adrian Dunbar, Ashes to Ashes) corruptie binnen de politie in Engeland bestrijdt. Als leider van één van de eenheden die de rotte appels uit het politiekorps wil halen, werkt Hastings samen met zijn team van ervaren detectives zoals Steve Arnott (Martin Compston, The Nest) en Kate Fleming (Vicky McClure, Alex Rider). In het vorige seizoen werd duidelijk dat het team niet meer zo hecht is als voorheen. Is commissaris Ted Hastings nog de onbesproken leidinggevende van de afgelopen jaren en is Steve Arnott echt wel volledig hersteld van zijn zware wonden tijdens een aanval op hem? Een aanval waardoor hij zelfs enige tijd in een rolstoel belandde.

Line of Duty
© BBC One

Kate Fleming is inmiddels van de anticorruptie-eenheid AC-12 naar het politiestation van Hillside gegaan. Zij werkt daar onder leiding van de zeer nonchalante commissaris Ian Buckells. Kate werkt nauw samen met hoofdinspecteur Joanne Davidson (Kelly MacDonald, Boardwalk Empire) aan de zaak van de moord op de journaliste Gail Vella. Deze zaak wordt ‘Operation Lighthouse’ genoemd en Hillside heeft al snel een hoofdverdachte van de moord op de journaliste op het oog. In de operatie om deze verdachte te arresteren gaat van alles mis. De vraag is wat hier aan de hand is. Waarom is de arrestatie-eenheid opgehouden en de observatie van het appartement van de verdachte vanwege vormfouten gestopt?

Daarna ontspint zich een spannend seizoen waarin de strijd tegen corruptie centraal staat. Hoe corrupt is het politiekorps en wie is nog te vertrouwen? Waarom werd Gail Vella vermoord en werd de top van het politiekorps bedreigd door haar onderzoek. Zonder iets te verraden over het seizoen is het de makers gelukt om een intrigerend plot te ontwikkelen. De producenten hebben besloten om het seizoen tot zeven afleveringen uit te breiden. Dit seizoen is in ieder geval zeer geslaagd en spannend tot de laatste minuut. Er is ook wel wat aan te merken op dit seizoen. Ik vond niet dat de zesde aflevering veel toevoegde, omdat het vooral een zeer uitgebreide weergave van het verhoor van een verdachte was. De laatste aflevering is niet bij alle kijkers in goede aarde gevallen. Ik vond het wel een goed slot van het seizoen doordat het de drie hoofdpersonen in hun gezamenlijke strijd tegen corruptie vanuit verschillende gezichtspunten in beeld brengt. Een mooi einde van een nagelbijtend seizoen, waarbij een zevende seizoen onvermijdelijk lijkt. Het kan natuurlijk zijn dat de wens de vader van de gedachte is.

Line of Duty
© BBC One

Line of Duty blijft een fascinerende politieserie zoals de Britten die bij uitstek kunnen maken

Line of Duty blijft een fascinerende politieserie. Een serie zoals de Britten die bij uitstek kunnen maken. Het gaat om zaken die ook in andere politieseries naar voren komen: actie, spanning, dilemma’s in de bestrijding van de georganiseerde misdaad en persoonlijke strubbelingen. Uiteindelijk gaat het om één uitspraak van commissaris Ted Hastings die het werk van het team mooi samenvat: “My actions and the actions of my officers are determined by one thing and one thing only and that is the letter of the law: THE LETTER!”. En daar draait het uiteindelijk om: de waarheid en de rechtvaardigheid van de wet. De laatste aflevering draait echter ook om de vraag: kun je jezelf in de spiegel aankijken aan het einde van de dag?
Volg Line of Duty
Episode 7
Episode 7