8
Helgoned geeft "Limitless - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 16 juli 2017.
2
0

Limitless - Seizoen 1 (DVD)

Limitless was een bioscoopfilm uit 2011 met Bradley Cooper en Robert DeNiro. Een schrijver die kampt met een hevige dip, komt in aanraking met een wonderpil en schrijft opeens een bestseller. Uiteraard heeft het gebruik van die wonderpil ook de nodige bijwerkingen. De film was grappig, spannend en wereldwijd succesvol in de bioscopen. Vier jaar later volgde de televisieserie van het Amerikaanse CBS. Daarbij is alleen het basisgegeven overeind gebleven. Er is een gevaarlijke pil op de markt, NZT-48, die er voor zorgt dat de gebruikers hun hersencapaciteit bijna maximaal kunnen gebruiken. Helaas sterven er ook de nodige gebruikers ten gevolge van NZT-48. De nonchalante muzikant Brian Finch (Jake McDorman, Shameless) is gebruiker van NZT en dat komt hem goed van pas als hij zijn vader Dennis (Ron Rifkin, Alias) van de dood kan redden. Hij weet de juiste diagnose te stellen en door een levertransplantatie herstelt zijn vader.

Die donorlever is er gekomen dankzij senator Edward Morra (Bradley Cooper). Hij zorgt er ook voor dat Brian een geheim middel krijgt dat de dodelijke bijwerkingen van NZT verhelpt. In ruil daarvoor moet Brian de FBI helpen bij de meest ingewikkelde zaken. Uiteraard is hij met zijn capaciteiten daarin bijzonder succesvol. Ondertussen onderzoekt de FBI hoe het toch kan dat Brian geen last heeft van bijwerkingen van NZT-48. Klinkt het voorgaande misschien nog als een redelijk standaard serie met elke week weer een misdaad die opgelost moet worden? Dan doe ik Limitless veel te kort. Brian in namelijk niet alleen nonchalant, hij is ook zeer vindingrijk, fantasievol en creatief in zijn methodes. Hij zorgt ervoor dat elke zaak als een creatief proces wordt aangevlogen. Gedragen door het fantastische wondermiddel NZT (of is het de fantasie van Brian zelf?) wordt elke zaak een parodie of ode aan spionagefilms, stripverhalen of historische gebeurtenissen.

Limitless
© CBS

Op de achtergrond speelt de familie van Brian een belangrijke rol. Zijn vader is zeer bezorgd om zijn verslaafde zoon en valt hem om de haverklap lastig. Brian zelf kan ook maar moeilijk loskomen van zijn vader, moeder en zijn zus. Halverwege het seizoen komt er een nieuwe dynamiek in de serie als Brian een vriendin krijgt, Piper Baird (Georgina Haig, Fringe). Zij is een begaafde wetenschapper, die wellicht een alternatief voor het geheime middel van senator Morra kan ontwikkelen. De hoofdrolspelers zijn indrukwekkend. Zo zien we Jennifer Carpenter (uit Dexter) als FBI agente Rebecca Harris. Zij probeert Brian in het gareel te houden, wat lastig blijkt gezien zijn zeer onorthodoxe methodes. Hollywood veterane Mary Elizabeth Mastrantonio (Law & Order: Criminal Intent) speelt FBI chef Nasreen Pouran. Maar ook minder bekende gezichten vallen in positieve zin op. Brian wordt bij de FBI namelijk vergezeld door twee lijfwachten. Agenten Jason (Tom Degnan) en Daryl (Michael James Shaw), met bijnamen Ike en Mike, zorgen namelijk voor vermakelijke bijrollen.

Limitless is geen standaardserie geworden. De serie is grappig, spannend en absoluut origineel.

Limitless is geen standaardserie geworden. De serie is grappig, spannend en absoluut origineel. Toch is dit eerste seizoen het enige seizoen gebleven. De kijkcijfers daalden dan wel gedurende het seizoen, maar waren niet heel erg slecht. De start is redelijk traditioneel, maar de makers van de serie voegden steeds meer interessante ideeën toe gedurende het seizoen. Misschien was dat te laat voor de meeste kijkers of was de serie juist te origineel voor de gemiddelde televisiekijker. Ik vond de serie verrassend goed. De leuke elementen van de bioscoopfilm werden behouden en er werden spannende nieuwe elementen toegevoegd. De humor en soms vreemde verhaallijnen zijn misschien niet aan iedereen besteed, maar ik vond de serie een verfrissende serie in het televisielandschap. Gelukkig vormen de tweeëntwintig afleveringen wel een mooi geheel en eindigt het niet met heel veel open eindjes.

De serie zelf is al genoeg reden om de DVD aan te schaffen. Maar om dit besluit kracht bij te zetten, is er een groot aantal extra’s bijgevoegd. Heel vreemd dat die extra’s helemaal niet zijn benoemd op de buitenkant van de DVD hoes. Er is audiocommentaar bij aflevering 9 Headquarters! Craig Sweeney, het creatieve brein achter de serie en acteur Hill Harper (hij speelt FBI agent Boyle) hebben een zeer onderhoudend audiocommentaar ingesproken. Ze spreken met aanstekelijk enthousiasme over de serie en de plannen voor het tweede seizoen, dat er dus niet van komt. Er zijn vijf korte promotiefilmpjes en bijna zeven minuten blunders en grappige stukjes van de set bijgevoegd. Tot slot is een viertal korte documentaires van samen ruim drie kwartier op de uitgave te vinden. De overeenkomsten met, en verschillen tussen, de serie en de bioscoopfilm staan centraal in Big Screen to Small Screen. Het leukste vond ik het iets kortere The Style of Limitless, waarin dieper wordt ingegaan op de wijze waarop de bijzondere afleveringen tot stand zijn gekomen. De ontwerper van de sets gaat daarna in ‘Brian presents’ in op hoe de sets en beelden van de afleveringen zijn gemaakt. Tot slot staat in ‘More of Who you are’ de morele vraag rond het gebruik van NZT centraal. Dit alles maakt deze DVD uitgave tot een absolute aanrader.
Volg Limitless
Finale (2)
Finale (2)