7
anonymous geeft "Lilyhammer - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 19 juli 2014.
0
0

Lilyhammer - Seizoen 1

Het leven van een televisiegangster is niet makkelijk. Eerst heb je de wereld aan je voeten, dan bots je met je compagnons en dan ben je opeens aangeschoten wild. Het bijbehorende gangsteraccentje dien je ook onder de knie te krijgen en je moet dreigend kunnen kijken: je bent tenslotte een gangster! De gangster in Lilyhammer heeft zijn stad moeten ontvluchten omdat zijn vroegere partners hem willen laten slapen met de vissen. Als het aan hen ligt, wordt deze gevluchte gangster zo snel mogelijk wakker met een paardenkop in zijn bed. Oei!

In Lilyhammer heet deze gangster Frank Tagliano (Steven Van Zandt, The Sopranos) en hij duikt onder in de gelijknamige Noorse stad. Daar wordt hij geholpen om zo snel mogelijk te integreren, maar Frank is een boef en ziet zodoende meteen mogelijkheden om ook in Noorwegen zijn macht uit te oefenen. Frank opent dan ook snel een nachtclub. Daarnaast leert hij een lieftallige Noorse kennen. Al snel heeft Frank meerdere touwtjes in handen en wordt hij gerespecteerd en gevreesd. Maar verschillende partijen, waaronder de politie, hebben zo hun vermoedens. En, zijn vroegere bondgenoten zijn Frank nog niet vergeten...

Lilyhammer is ook een productie van Netflix en het is een perfecte serie voor 'bingekijkers'. De avonturen van Frank zijn vaak zó hilarisch dat je aflevering na aflevering wil verslinden. Er zijn zoveel momenten in dit eerste seizoen waar ik echt kapot om heb gelegen. Door de komische insteek en het goede acteerwerk van Van Zandt kijkt de serie daarom héél makkelijk weg. Ook de Noorse cast is uitstekend en laat de nodige indruk achter. Lilyhammer is makkelijk verteerbaar en dat maakt de serie aanspreekbaar voor een groot publiek. De kleurrijke personages en het script dat Frank steeds in 'aparte' situaties plaatst, helpen daar zeker ook bij.

Het enige minpunt aan dit seizoen, is dat het Frank wel allemaal veel te makkelijk afgaat. Alles komt hem aanwaaien en in dit seizoen valt Frank van de ene toevalligheid in de andere. De schrijvers doen niet al teveel moeite om Frank enige tegenstand te bieden en dat is jammer. In elke aflevering is Frank weer iemand te snel af óf vindt hij iets waar hij een ander mee kan manipuleren. Frank kan wel wat tegengas, en conflicten die écht onoverkomelijk lijken, gebruiken. Nu is het zo dat je eigenlijk geen enkel moment twijfelt hoe het Frank zal vergaan en dat is jammer. Het tweede seizoen mag daarom iets gecompliceerder zijn door de protagonist wat meer moeilijkheden te bezorgen. Desalniettemin is dit eerste seizoen zéér aan te raden.
Volg Lilyhammer
Loose Ends
Loose Ends