8.5
Sandra Hutchison geeft "Liberty - Seizoen 1 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Sandra Hutchison op 1 juli 2019.
1
0

Liberty - Seizoen 1 (DVD)

De Deense Kirsten Knudsen (Sofie Gråbøl) besluit samen met haar pas geboren dochtertje en haar zoon af te reizen naar Tanzania. Haar man (Carsten Bjørnlund) is daar al een tijd werkzaam, hij probeert daar de plaatselijke bevolking te helpen aan eerlijkere prijzen voor hun katoenoogst. Zelf wil ze als verpleegster aan de slag en ze hoopt in Tanzania ervaring op te doen, zodat ze daarna kan gaan werken bij Flying Doctors.

Ze belandt in een geheel andere wereld en komt terecht in een luxueus huishouden met personeel dat oneerbiedig wordt behandeld. Ze krijgt daarbij op de koop toe een dubieuze, uit Scandinavië afkomstige vriendenkring. Eigenlijk wil ze gewoon haar gezinsleven weer oppakken, maar haar man heeft weinig oog voor hun gezin en gaat volledig op in zijn werk. Kirsten en haar zoon proberen daarom zelf maar hun weg te vinden in dit zogenaamde paradijs. Ze komen er met vallen en opstaan achter dat het leven in Tanzania behoorlijk bitter kan zijn.

De vijfdelige serie Liberty is de verfilming van het gelijknamige boek van Jakob Ejersbro. Hij schreef dit verhaal naar aanleiding van zijn ervaringen als Deense jongeman in Afrika, in de serie wordt hij Christian genoemd. Het verhaal toont een realistisch beeld van het leven van een expat in Afrika in de jaren tachtig. Het laat zien hoe je humanistische idealen door omstandigheden kunnen veranderen in oneerbare keuzes. De serie Liberty trakteert je op een vlot verlopend verhaal, de hoofdpersonages vallen van het ene drama in het andere. Het acteerwerk is prima, maar geen van de acteurs valt daarmee uitzonderlijk veel op. Hoewel de verschijning van de bekende actrice Connie Nielsen (Wonderwoman, Gladiator) als expat best opvallend is.

De serie is in elk geval van het begin tot het einde boeiend en nodigt uit om het aan één stuk af te kijken. Je volgt als kijker verschillende verhaallijnen, waaronder die van de leden van het gezin van Kirsten en hun eigenaardige vriendenkring, maar vooral ook van de wees Marcus. Zijn verhaal is misschien nog wel het meest fascinerend te noemen. Marcus is een Tanzaniaanse jongen die koste wat het kost zijn hoofd boven water probeert te houden, al moet hij daarvoor zijn vrienden verraden en zijn lichaam verkopen. Hij raakt bevriend met de Deense Christian (Anton Hjelje) en samen besluiten ze hun eigen uitgaansgelegenheid te starten: Liberty. Dat dit niet geheel volgens plan verloopt, laat zich raden.

Liberty is een krachtig verhaal over wereldverbeteraars, idealen, cultuurverschillen, discriminatie en corruptie.
Volg Liberty
Episode 5