anonymous geeft "Liar - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 23 juni 2018.
2
0

Liar - Seizoen 1

"Every colleague, every friend, every member of his family... now they know." - Laura

Leugenaars, ik heb er niets mee. Series daarentegen over leugenaars, daar kan ik geen genoeg van krijgen. Het spreekwoord is niet voor niets: "ook al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel." Uiteindelijk komen wij, als kijker, ook achter de waarheid. En ik kan je vertellen dat je de waarheid achter het verhaal van Laura en Andrew zo snel mogelijk wilt weten. In het hele verhaal is er één iemand die liegt. De grote vraag is alleen wie?

Ze kan zich niets herinneren, maar haar gevoel zegt dat het zo is

Laura Nielsen (Joanne Froggatt, Downton Abbey) is een lerares, die net uit een relatie komt en totaal niet aan daten denkt. Toch valt de vader van een van haar leerlingen haar op. Andrew Earlham (Ioan Gruffudd, Forever) is een weduwnaar, gerenommeerd hartchirurg en daarbij ook nog eens uiterst charmant. Als Laura vervolgens door hem gevraagd wordt om wat met hem te drinken, zegt ze maar al te graag ja. Een geweldig gezellig avond volgt. De volgende ochtend schrikt Laura wakker en vermoedt dat ze verkracht is. Ze kan zich niets herinneren, maar haar gevoel zegt dat het zo is. Dan krijgt ze een berichtje van Andrew waarin hij zegt dat hij een geweldige avond met haar heeft gehad en het graag nog eens over wil doen.

Liar
© ITV

Hier begint het grote vraagstuk: is Laura verkracht, of verzint ze het? Is Andrew degene die onwetend door de mangel wordt gehaald en onterecht beschuldigd wordt van verkrachting, of is hij niet diegene die iedereen denkt dat hij is.
Aflevering na aflevering word je op het verkeerde been gezet. Het ene moment weet je zeker dat Laura alles uit haar duim zuigt, maar vijf minuten later begin je toch weer te twijfelen aan de oprechtheid van Andrew.

Een aantal afleveringen lang blijft die vraag je bezighouden. Je wordt heen en weer geslingerd tussen beide hoofdpersonen en diens verhaal, en achtergrond. Want ook die speelt een grote rol in het hele seizoen. Laura is namelijk met vlagen labiel, maar ook vraag je je als kijker af waarom Andrew zo geheimzinnig doet over de dood van zijn vrouw. Nergens wordt de serie traag of langdradig. Als kijker wil je gewoon weten hoe het nu zit en wie de leugenaar in het verhaal is.

Liar
© ITV

Gelukkig hoeft de kijker van Videoland niet lang te wachten, want het hele eerste seizoen is op de streamingsdienst te bingen. Mocht je geen Videoland hebben, dan is op zondag 8 juli om 22.50 uur op BBC First de eerste aflevering te zien, direct gevolgd door de tweede aflevering. Inmiddels is bekend gemaakt dat Liar een tweede seizoen zal krijgen, maar dat is helaas pas in 2019 te zien.

Ik vond Liar een spannende, intrigerende serie, die van begin tot eind blijft boeien. Ik geef dan ook graag een dikke voldoende aan dit staaltje schrijf- en acteerwerk, en daarvan is geen woord gelogen.
Volg Liar
Episode 6
Episode 6