7
anonymous geeft "Lewis - Seizoen 7" een 7.
Geschreven door anonymous op 22 juni 2014.
0
0

Lewis - Seizoen 7

Heeft Colin Dexter een haat-liefde verhouding met Oxford? Die vraag zal iedere Morse-fan zich ongetwijfeld wel eens gesteld hebben. Enerzijds vormen de gezamenlijke Morse-series een vrijwel onovertroffen Oxford-promotieproject, anderzijds laat Dexter zien dat zich achter de façade van alle cultuurhistorische rijkdom de meest gruwelijke intriges afspelen. Ingegeven door hebzucht, afgunst, liefde en lust en altijd met een gewelddadige dood als gevolg. Oxford heeft in de Morse-series een onmiskenbaar Jekyll and Hyde-karakter: het goede en het kwade in één stad verenigd.

Dat Morse’s sidekick Robbie Lewis in 2006 het stokje van de inmiddels overleden Detective Chief Inspector overnam, heeft de rol van de stad niet noemenswaardig veranderd en in die zin verschilt serie zeven van Lewis, dat officieel als voortzetting van de immens populaire Morse-series geldt, niet van de eerste zes series. We zien hoe gerespecteerde wetenschappers de grenzen van hun professionele integriteit ontoelaatbaar oprekken onder de noemer van ‘het maatschappelijke belang’; hoe zij diezelfde integriteit zelfs verkwanselen omdat zij geen weerstand kunnen bieden aan de lokroep van het grote geld. We maken kennis met corrupte politiefunctionarissen, een geestelijke die uit eigenbelang de gevolgen van een dood-door-schuld met de mantel der liefde wil bedekken en een huisarts die een belangrijke rol blijkt te spelen in het smokkelen van drugs. We zien hoe gerepatrieerde lichamen van Britten, die in het buitenland gestorven zijn, een macaber tweede leven leiden. ‘Oxford, The City of Dreaming Spires’? Toch niet helemaal, lijkt Dexter te willen zeggen.

In andere opzichten verschilt serie zeven wel van alle voorgaande. In aflevering twee worden de smachtende blikken die patholoog Laura Hobson DI Lewis vanaf de allereerste serie heeft toegezonden, eindelijk beantwoord en zie je die twee voor het eerst in een innige omhelzing. Of dat een verstandige keus van de scenarioschrijvers is geweest, waag ik te betwijfelen. Sterker nog, het is een wijziging van het format dat de serie inmiddels een grote schare fans bezorgd heeft. Dat soort ingrepen hebben niet zelden grote gevolgen voor de kwaliteit. Ooit werd ervoor gekozen inspecteur Adam Dalgliesh, de bekende protagonist van P.D. James en eveneens een rasechte eenling, van een geliefde te voorzien. De gevolgen waren niet om aan te zien: de introverte Dalgliesh flikflooiend met een dame op de bank. Zo ver komt het in Lewis serie zeven gelukkig niet, maar Lewis hoort te blijven wat hij van begin af aan was: voor eeuwig trouw aan zijn overleden vrouw Val. Wat dat betreft had Richard Harris, die voor de scenario’s van A Touch of Frost tekende, het beter begrepen. Of misschien lag schrijver en bedenker R.D. Wingfield dwars. In ieder geval leek Frost meer dan eens een nieuwe geliefde te hebben gevonden, maar altijd bleek het politiewerk een krachtiger prikkel.

In de derde aflevering komt echter de ware reden van de plotselinge ommekeer inde relatie tussen Lewis en Hobson aan het licht: Kevin Whately wilde afscheid nemen van zijn rol als DI Lewis. In 2012, toen de laatste opnamen voor serie zeven klaar waren, gaf hij te kennen het welletjes te vinden. ‘Ik wil geen brombeer van zeventig worden die nog achter misdadigers aan zit.’ En daarom moest er een kunstgreep plaatsvinden om een functioneel afscheid te kunnen creëren. Dat werd dus de relatie met Laura Hobson en een email van Lewis’ dochter Lynn, die plotseling in het verhaal opduikt. Ze vertelt hem dat haar zoontje in het ziekenhuis gelegen heeft en intussen weer thuis is. ‘En daar heb ik niks van geweten,’ realiseert hij zich vol berouw. Het wordt dus hoog tijd dat hij zich meer om zijn familie bekommert. Kortom, Lewis wil met pensioen. En zo eindigt de serie met twee heren op een bankje aan het water: Lewis en Hathaway. Ze hebben het allebei wel gezien in de recherche. Wat de toekomst brengen zal, interesseert ze op dat moment niet. Wel spreken ze af contact met elkaar te houden. Want al die jaren samen, hebben voor beide mannen iets bijzonders betekend.

Moeten de fans dus afscheid nemen van hun populaire politie-inspecteur? Inmiddels weten we gelukkig dat dat niet het geval is, want begin dit jaar meldden Britse media dat ITV Whately en Fox toch zo ver gekregen hadden mee te werken aan een achtste serie. Als het goed is, zijn de opnames in maart begonnen.
Volg Lewis
What Lies Tangled (2)
What Lies Tangled (2)