Lucas Verbunt geeft "Les Misérables (2018) - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 6 januari 2019.
4
0

Les Misérables (2018) - Eerste aflevering

Het wordt tijd dat het grote publiek wordt herinnerd aan het verhaal zoals Hugo het bedoelt had, niet zoals Broadway het op de planken heeft gezet.

Het verhaal van Les Misérables is bij velen bekend. De wereldbekende musical, met klassieke nummers als I Dreamed A Dream en On My Own, is al decennialang vaste koek. In 2012 werd de bekende musical nog verfilmd, met bekende namen als Hugh Jackman, Helena Bonham Carter en Amanda Seyfried in de hoofrollen. Ondanks dat, en de vele andere adaptaties die al gemaakt zijn, heeft de BBC ook nog een poging gewaagd. De zesdelige miniserie, die sinds 30 december wekelijks wordt uitgezonden, brengt Hugo’s roman nogmaals tot leven.

In tegenstelling tot de musical, waarin het verhaal wel degelijk ietwat geromantiseerd is, blijft deze adaptatie van de BBC veel dichter bij het originele boek. Met gemiddeld zo’n 1200 pagina’s is de roman een zeer dikke pil en voor een Broadway show is het verhaal dan ook flink wat ingekort. De BBC heeft echter zes hele uren om het verhaal van Les Misérables te vertellen, dat is gelijk te merken in de eerste aflevering.

Les Misérables (2018)
© BBC One

De eerste aflevering van Les Misérables duikt in het begin van de problemen van onze vertrouwde karakters. Jean Valjean (Dominic West, The Affair) krijgt zijn vrijheid, nadat hij negentien jaar in een strafkamp heeft gezeten voor het stelen van een brood. Fantine (Lily Collins, The Last Tycoon) duikt in een veelbelovende zomerromance, die zoals we weten, zal eindigen in een gebroken hart en een dochtertje genaamd Cosette. Naast deze twee hoofdverhaallijnen zien we later hoofdpersonage Marius als kind voorbij komen, iets waar de musical geen aandacht aan besteedt. Ook zien we Monsieur Thénardier (Adeel Akhtar, Ghosted) zijn grotere rol uit de roman vertolken, in tegenstelling tot de kleine bijrol die het personage heeft in de musical adaptatie. Kortom, de serie laat al snel merken niks met de populaire musical te maken te hebben.

Zoals veel BBC series ziet ook Les Misérables er piekfijn uit. Het decor en de kostuums zijn prachtig en het acteerwerk is sterk. Het is en blijft wel een adaptatie van een klassieke roman, gemaakt door de BBC. Het is een realistische weergave van het verhaal, het wordt dan ook verteld op een authentieke manier zonder veel poespas. Dit maakt het echter des te beter, als je het mij vraagt.

Ik hoop dat de ruwheid en de donkere kant van het verhaal goed worden vertaald naar het scherm.

Ik ben een fan van klassieke literatuur, eigenlijk gewoon literatuur in het algemeen, en al moet ik toegeven dat ik Les Misérables nog niet heb gelezen, naar mijn mening is het ontzettend goed dat deze verhalen nog steeds tot leven worden gebracht. Hopelijk om zo een nieuw publiek aan te spreken. Zeker in het geval van Hugo’s roman, waar de adaptatie bij het grote publiek bekender is dan het origineel. Ik vind het goed dat de BBC probeert het originele verhaal weer in het ligt te zetten. Zeker door een bekende jonge actrice als Lily Collins in te zetten, denk ik dat een jonger publiek ook bereikt zou kunnen worden.

Les Misérables (2018)
© BBC One

Ik ben persoonlijk heel erg benieuwd naar de komende vijf afleveringen. Ik hoop dat deze net zo dicht bij het originele verhaal blijven als tot nu toe gedaan is. Ook hoop ik dat de ruwheid en de donkere kant van het verhaal goed worden vertaald naar het scherm. Ik ben ontzettend benieuwd naar de tijdssprong die zal komen, waarin een groot gedeelte van de cast zal veranderen. Tot nu toe ben ik erg enthousiast, ook voor iemand die het verhaal erg goed kent en in eerste instantie niet per se zat te wachten op wederom een adaptatie.

De eerste aflevering van Les Misérables krijgt van mij een 8.0! Het wordt tijd dat het grote publiek wordt herinnerd aan het verhaal zoals Hugo het bedoeld had, niet zoals Broadway het op de planken heeft gezet (ook al is die versie ook héél erg leuk).
Volg Les Misérables (2018)
Episode 6
Episode 6