8
Lucas Verbunt geeft "Legacies - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 28 Oktober 2018.
2
0

Legacies - Eerste aflevering

Afgelopen donderdag was het zover, de première van Legacies. Legacies is een spin-off van The Originals, een bovennatuurlijk drama dat op zichzelf ook al een spin-off was van het razend populaire The Vampire Diaries. Als trouwe fan van beide series kan ik toegeven dat beide sterker waren in hun beginjaren dan op het einde. Of ik per se zat te wachten op nog een spin-off? Niet echt eigenlijk. Echter moet ik toegeven dat het universum waarin deze series zich afspelen gewoon heerlijk is om in te duiken, dus ik kan het niet laten om toch te gaan kijken naar de pilot van Legacies.

[image-112147]

Legacies speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen van The Originals af. Hope, wederom vertolkt door Danielle Rose Russell, is teruggekeerd naar de Salvatore school die in seizoen acht van The Vampire Diaries is opgericht. Na alles wat er gebeurd is heeft Hope besloten zich af te sluiten van alle mogelijke emoties, behalve woede dan, en misschien verdriet. Het verhaal begint gelijk op een goed tempo en we zien in de eerste minuten Vampire alumni Matthew Davis terug als Alaric Saltzman.

Een nieuwe weerwolf, genaamd Rafael (Peyton Smith), wordt door Hope en Alaric geholpen tijdens zijn eerste transformatie en vervolgens meegenomen naar de school, samen met zijn pleegbroer, de in The Originals geïntroduceerde Landon (Aria Shahghasemi). De pilot focust vooral op het introduceren van de nieuwe karakters en de kostschool zelf. De school heeft stiekem wat weg van Hogwarts en daar is Legacies zich ook bewust van, dat laten ze merken door maar liefst drie Harry Potter verwijzingen in de dialoog te proppen. Nieuwe karakters als M.G. (Quincy Fouse), Penelope (Lulu Antariksa) en de welbekende, maar verouderde Saltzman tweeling Lizzie (Jenny Boyd) en Josie (Kaylee Bryant), geven het gevoel dat de sfeer van Legacies wel degelijk anders is dan die van haar voorgangers.

[image-110617]

The Originals was iets volwassener dan The Vampire Diaries, maar is alsnog een bovennatuurlijk jong volwassenen drama. Legacies is ook een bovennatuurlijke dramaserie, maar de sfeer is totaal anders. De focus lijkt te liggen op een jonger publiek, in de trant van een kostschool vol met hormonale tieners gemixt met het thema van bovennatuurlijke wezens. Julie Plec, producer van de series, had al eerder aangekondigd dat Legacies als standalone gekeken zou kunnen worden. Het aantrekken van een jonger publiek is dan ook niet vreemd.

Maar is Legacies wel bestemd om een standalone te zijn? De pilot bevat een aantal leuke verwijzingen naar de andere series, met onder andere een cameo van een oud gezicht, maar over het algemeen is de aflevering goed te volgen zonder voorkennis. Natuurlijk weet je meer van sommige personages af als je de andere series hebt gezien, daarnaast wordt basisinformatie niet nogmaals herhaald (denk aan: wat zijn de krachten van een vampier), maar dit is makkelijk uit te vogelen door simpelweg te kijken.

Het acteerwerk, de cinematografie, de dialogen: allen zijn geen sterkten van de serie, maar wel typisch voor een tienerdrama. Het acteerwerk van Russell is nog steeds niet geweldig, maar het kan er mee door, maar naar mijn mening is ze niet sterk genoeg om een hele serie te dragen. Davis is constant zoals altijd en de nieuwe karakters zijn van tienerdrama niveau. Maar van een show als Legacies hoeft men ook niet het hoogste te verwachten op deze gebieden.

De pilot laat goed merken dat Legacies totaal anders is dan haar voorgangers.

Ik durf niet te zeggen of Legacies het seizoen gaat overleven. De pilot was goed genoeg om de vertrouwde kijker nieuwsgierig te maken naar meer, maar niet sterk genoeg om nieuwe kijker te trekken naar mijn mening. Ik ben echter een vertrouwde kijker en vond het wel de moeite waard. Was het nodig om Legacies te maken? Nee, maar dat betekent niet dat het, nu het er wel is, niet in de smaak gaat vallen. Het is enkel een eerste aflevering en ik ben ontzettend benieuwd wat de rest van het seizoen gaat brengen, ik zal in ieder geval blijven kijken.

Ik geef de pilot van Legacies een 8. Legacies is, als klassiek tienerdrama, van zodanige kwaliteit dat het tegen andere kan opboksen. De fanbase van de Vampire series is groot en ik vermoed dat velen Legacies toch een kans gaan geven, en dan toch blijven hangen vanwege nieuwsgierigheid. Het was een goede pilot die een goede toon zette voor de rest van het seizoen. Daarnaast liet de pilot merken dat Legacies totaal anders is dan haar voorgangers. Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat ons te wachten staat. Op naar volgende week!
Volg Legacies
Just Don't Be a Stranger, Okay?
Just Don't Be a Stranger, Okay?