Nienke de Boode geeft "Law & Order: Organized Crime - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 10 Oktober 2021.
3
0

Law & Order: Organized Crime - Seizoen 1

Nog een Law & Order spin-off! Bekende personages, een andere stijl. De serie komt wat moeilijk op gang, maar is daarna leuk.

Na het succes van de originele Law & Order volgde er een verzameling aan spin-offs, ook ontwikkeld door Dick Wolf en NBC. Law & Order: Special Victims Unit (onder de fans bekend als ‘SVU’) is waarschijnlijk de bekendste; die loopt nog steeds met 23 seizoenen. SVU heeft op haar beurt zelf ook weer een eigen spin-off gekregen; Law & Order: Organized Crime (in het kort: OC). Deze serie draait om SVU-personage Elliot Stabler (Christopher Meloni, Harley Quinn), die terugkeert uit Rome om in New York de georganiseerde misdaad aan te pakken. Daar heeft hij zo zijn redenen voor, maar die laat ik even in het midden om niet te veel van SVU of OC te verklappen.

Dit eerste seizoen draait om het neerhalen van een Italiaanse maffiafamilie. Aan het hoofd van de familie staat Richard Wheatley, gespeeld door Dylan McDermott (American Horror Story). Hij wil inspelen op de Covid-pandemie en hoopt daar een hoop geld aan te verdienen. Een andere belangrijke speler is Prof. Angela Wheatley (Tamara Taylor, Bones), de ex-vrouw van Richard Wheatley. Zij lijkt te schipperen tussen het ondersteunen en ondermijnen van haar ex-man.

De Organized Crime Task Force die achter Wheatley en zijn bedrijven aan zit, wordt geleid door Sergeant Ayanna Bell (Danielle Moné Truitt, Deputy). Samen met Stabler probeert zij zo goed en kwaad als het kan de Wheatley-familie onderuit te halen. Daarnaast is er nog een team dat Bell en Stabler ondersteunt. Al snel wordt duidelijk dat het een persoonlijke zaak is voor veel mensen in het team, wat de zaak er niet makkelijker op maakt.

Law & Order: Organized Crime
© NBC

In tegenstelling tot andere Law & Order-series staat bij OC het hele seizoen in het teken van dezelfde zaak. In dit geval bestaat het seizoen uit acht afleveringen, wat ook een goed aantal lijkt om het verhaal te vertellen. Nog meer en het zou wat langdradig worden. De kijker is wel gewaarschuwd: het voelt niet als een Law & Order-serie. Dat komt voor een groot deel doordat er gewerkt wordt aan een langer verhaal, maar ook doordat de serie een stuk ‘dramatischer’ is opgezet dan de andere series in de franchise.

Dat wordt al duidelijk in de ‘previously on’ aan het begin van elke aflevering: dramatische muziek begeleidt afwisselend zwart-wit- en kleurbeelden van wat er tot dan toe gebeurd is. Het had wel wat minder gekund. Het lijkt alsof ze het vooral dramatisch willen maken, maar er niet helemaal uitkomen met het verhaal en de acteurs, dus dat ze het dan maar op deze manier proberen te compenseren. Mij overtuigt het in elk geval niet.

Dat terwijl de acteurs niet slecht zijn. Ik vond zelf Tamara Taylor als Angela Wheatley het sterkst. Ook Charlotte Sullivan als undercoveragent Gina Cappelletti vond ik sterk in haar bijrol. Jammer dat we daar niet meer van hebben gezien. Christopher Meloni leek af en toe een beetje moeite te hebben met de nieuwe invulling van unStabler (zoals de fans van SVU hem nog wel eens noemen; de grap werkt minder goed in het Nederlands).

Ook het verhaal was niet slecht en zat redelijk goed in elkaar. Alle bombarie was dus niet nodig. Waarom iets overdreven dramatisch maken terwijl een beetje rust de ernst van de zaak veel beter over zou kunnen brengen? Het zorgde ervoor dat ik wat moeite had om er goed in te komen. Ik keek eerst vooral naar OC om de afleveringen van SVU ernaast te kunnen kijken, gezien er regelmatig wederzijdse verwijzingen zijn. Aan het begin voelde het kijken daarom meer als een taak dan als iets plezierigs. Rond aflevering vijf begon ik er echter wel een beetje in te komen en werd het goed spannend.

Al met al is het wel een redelijk goede serie, die wat moeilijk op gang kwam. Niet omdat het traag was, maar misschien juist wel omdat het allemaal wat te veel was. Dat maakte het wat moeilijk om een band met de personages en het verhaal te krijgen. Net wat te nep. Toen dat wat beter ging, werd het een stuk plezieriger en wilde ik elke aflevering wel afkijken. Daarom gemiddeld dan een 6.5 voor dit eerste seizoen. Hopelijk kan het in het vervolg wat rustiger.

PS. De trailer hieronder geeft denk ik een goed beeld van wat ik bedoel. Hij bevat wel kleine spoilers!
Volg Law & Order: Organized Crime
Crossroads