8.5
Lucas Verbunt geeft "Cable Girls - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 30 Oktober 2018.
1
0

Cable Girls - Seizoen 3

Het is inmiddels alweer het derde seizoen van Netflix’s eerste Spaanstalige serie, Las Chicas Del Cable, oftewel Cable Girls. Ik heb altijd het gevoel dat niet veel mensen de serie kennen, maar toch is deze razend populair onder de Spaanstaligen. En met reden, het is gewoon steengoed. Voordat je deze recensie leest, weet dat er spoilers zullen zijn voor het eerste en tweede seizoen.

Het derde seizoen van Cable Girls begint rustig en vol hoop, maar al snel verandert de hoop in catastrofe. Op de bruiloft van Lidia en Carlos breekt een grote brand uit en de pasgeboren baby van het koppel raakt vermist. In de eerste aflevering van het seizoen wordt onmiddellijk een goed tempo gezet en gedurende het seizoen houdt Cable Girls dit tempo vast. De serie valt absoluut niet stil. Verhaallijnen en cliffhangers uit het vorige seizoen worden snel afgesloten, of in sommige gevallen op een andere manier voortgezet. Dit houdt de spanning er goed in en maakt het niet langdradig.

[image-110695]

In het nieuwe seizoen focussen we ons op onze vertrouwde, en vooral geliefde karakters. In de hoofrollen van de chicas hebben we wederom Blanca Suárez (Lidia), Ana Fernández (Carlota), Nadia de Santiago (Marga) en Maggie Civantos (Angeles). Daarnaast onze vertrouwde mannen Yon González (Francisco) en Martiño Rivas (Carlos). In tegenstelling tot het tweede seizoen wordt in het derde hoofdstuk amper nieuwe karakters geïntroduceerd. Dit zorgt voor een goede focus op de vertrouwde cast en maakt het verhaal niet te ingewikkeld, wat zeker niet de bedoeling is bij een soapachtige telenovela.

De soapwendingen van de serie blijken dit seizoen wederom een succes. De spanning is hoog en de twisten zijn interessant en vermakelijk. Cable Girls is nog altijd vooruitstrevend en inclusief, dit blijft de serie volhouden in het derde seizoen. Homoseksualiteit, transseksualiteit en vrouwenrechten komen nadrukkelijk aan bod.

Het seizoen telt drie hoofdverhaallijnen: Angeles die na de moord op haar man moet werken voor de politie, Lidia’s zoektocht naar haar dochter Eva en Carlota’s strijd voor betere rechten voor de vrouw in 1930s Spanje. Alles loopt op tot een bloedstollende seizoenfinale die, niet als vorig seizoen, eindigt met een grote cliffhanger.

Een speciale vermelding dit seizoen voor Blanca Suárez, die een ijzersterke prestatie heeft geleverd in het portretteren van een rouwende moeder.

Het derde seizoen focust zich, net als voorgaande, op vriendschap en vrouwenemancipatie. Deze keer wordt in dat rijtje de onvoorwaardelijke moederliefde toegevoegd. Lidia’s zoektocht wordt pijnlijk en oprecht weergegeven en laat zijn dat een moeder tot alles in staat is om haar kinderen te beschermen. Dit weerspiegelt zich ook in de daden van de vertrouwde vijand, Doña Carmen (Concha Velasco), wiens daden dit seizoen tot een onmeetbare hoogte stijgen.

Cable Girls zit ontzettend goed in elkaar. De kostuums zijn accuraat voor de tijdsperiode en de cinematografie is prachtig. De muziek is vaak modern, maar dit zorgt ervoor dat de kijker zich nog meer betrokken voelt bij het verhaal. De regie, het decor, alles ziet er top uit. Het acteerwerk is, zoals elk seizoen, ontzettend sterk. De cast zorgt ervoor dat elk woord geloofd wordt en elke emotie voelbaar is door het scherm heen. Een speciale vermelding dit seizoen voor Blanca Suárez, die een ijzersterke prestatie heeft geleverd in het portretteren van een rouwende moeder. Ook Nico Romero verdient een speciale vermelding voor het neerzetten van een dubbele rol dit seizoen, als tweelingbroers Pablo en Julio Santos.

Dit seizoen van Cable Girls was, naar mijn mening, het beste tot nu toe. Er werd niet te lang doorgedraafd op verhaallijnen van het vorige seizoen en daarnaast werd er goed gefocust op de huidige personages. Het einde van het seizoen maakt ruimte voor een totaal anders vierde seizoen en ik ben dan ook zeer benieuwd wat dat ons gaat brengen. Een vierde seizoen is immers al aangekondigd.

Als je Cable Girls nog niet gezien hebt, ga dat dan onmiddellijk doen. Het zit vol intriges, drama en emotie, maar voelt niet aan als een doorsnee soap. Het acteerwerk is ijzersterk en de dertiger jaren in Spanje worden prachtig weergegeven. Is Spaans niet zo jouw taal, dan is er altijd de optie op de serie in het Engels te kijken, al raad ik dat niet aan.

Het derde seizoen van Cable Girls krijgt van mij een 8,5! Een hele goede prestatie welke een goede toon zet voor seizoen vier. Gelukkig hoeven we meestal niet zo lang te wachten op deze serie, dat zou killing zijn.
Volg Las Chicas Del Cable
Chapter 42: The End
Chapter 42: The End