Ron Schoonwater geeft "L'Amica Geniale - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 13 Mei 2022.
4
0

L'Amica Geniale - Seizoen 3

Waar de eerste twee seizoen tot in perfectie perfect waren is dit derde seizoen van L'Amica Geniale (My Brilliant Friend) nog steeds wonderschoon. Toch mist het iets.

Het derde seizoen mist een beetje de spanning tussen de twee hoofdpersonages. Het leven heeft hartsvriendinnen Lila en Elena uit elkaar gedreven. De haat-liefdeverhouding die in de eerste twee seizoenen zo vurig broeide is daardoor een beetje uitgedoofd. Die onderlinge rivaliteit en afhankelijkheid komt wel regelmatig terug, maar de intensiteit is wat verloren gegaan.

L'Amica Geniale (My Brilliant Friend) blijft een fantastisch tijdsbeeld van een rumoerige periode in Italië.

De arbeidersbuurt waar het allemaal begon wordt ook minder gebruikt. De spanning en rivaliteit tussen de verschillende families is daardoor wat naar achteren gedrukt. Daarvoor in de plaats komt het harde leven van Lila. Haar ongeluk en troosteloosheid lijkt steeds groter. De fabriek waar ze werkt zorgt ervoor dat ze middenin een strijd komt te staan tussen communisten en fascisten. Haar belangrijkste reden van leven is om te overleven en zorg te dragen voor haar kind. Mannen accepteert ze zolang ze haar met rust laten, maar niet veel meer dan dat. Haar vurige temperament vlamt soms nog hoog op. Elena vertegenwoordigt voor Lila een wereld die niet meer bij die van haar past. De verwachting dat Elena dat haalt wat Lila nooit zal halen, zijn daarom torenhoog.

L'Amica Geniale
© HBO

Het contrast met het leven van Elena is groot. Elena heeft een boek gepubliceerd dat ook nog eens succesvol is. Ze heeft gestudeerd en verkeerd in de kringen van de macht. Ze heeft in een professor een man gevonden die trouw en loyaal is. Het enige wat die relatie kan doen schuiven is een oude liefde. Laat die nu net opduiken wanneer Elena denkt haar leven op de rit te hebben met haar man en twee kinderen. Dat leven staat wel synoniem voor leegte, want Elena is dat geworden wat ze nooit wilde worden. Moeder en huisvrouw zonder dat ze een succesvolle baan heeft. Zelfs het schrijven van boeken wil niet meer lukken. Juist op dat kwetsbare moment wordt haar leven verwarrend en komen de oude geesten van het verleden opduiken. Haar man komt daardoor in een voor hem totaal onbekende wereld terecht.

Door de fantastisch geschoten beelden, de geweldige muziek, de aandacht voor detail en het acteren is L'Amica Geniale nog steeds een briljante serie.

L'Amica Geniale (My Brilliant Friend) blijft een fantastisch tijdsbeeld van een rumoerige periode in Italië. Het tekent de politieke onrust, maar ook het feit dat je moeilijk van je eigen verleden los komt. Zeker als je, zeker in die tijd, uit een arbeidersgezin komt en ook nog eens vrouw bent. Om te voldoen aan de maatschappelijke eisen worden beide hoofdrolspeelsters in een rol geduwd die ze beide anders hadden willen zien. Waar de een door al het vechten afgestompt lijkt te worden, kiest de ander voor het pad der geleidelijkheid en oppervlakkige onverschilligheid. Eigenlijk vinden de twee vriendinnen elkaar in hun ellende, de momenten van geluk en hun intelligentie.

L'Amica Geniale
© HBO

Door de fantastisch geschoten beelden, de geweldige muziek, de aandacht voor detail (hoeveel oude auto's hebben ze in Italië wel niet beschikbaar?) en het acteren is L'Amica Geniale nog steeds een briljante serie. Hoewel de thema's zwaar op de hand liggen is deze televisieserie geen aanklacht geworden. Het laat het leven vanuit al haar facetten zien. Het geeft een inkijkje in de wereld van twee jonge, vrolijke meiden die door de omstandigheden en de keuzes die ze maken volwassen worden. Dat gaat met vallen en opstaan. De dromen van weleer blijken niet allemaal haalbaar, maar het leven gaat door en beide maken keuzes in de waan van de dag. Helaas is er hierna nog maar één seizoen om dit indringende verhaal af te ronden.
Volg L'Amica Geniale
Those Who Leave, Those Who Stay
Those Who Leave, Those Who Stay