8
Ron Schoonwater geeft "La Révolution - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 9 november 2020.
3
0

La Révolution - Seizoen 1

Net alsof de Franse revolutie nog niet spannend genoeg is. Het Franse La Révolution speelt zich in aanloop naar de Franse revolutie af. De grauwe wereld van die tijd waarin armoede en honger gewoon waren wordt prima in beeld gebracht. In alles is te zien dat dit geen goedkope productie is. De glamour van de adel steekt af ten opzichte van de armoede van het gewone volk. De opstand roert zich terwijl de Franse koning samen met de adel uitbundige feesten viert in Versailles.

Deze omschrijving klinkt tot nu toe als een historische vertelling. Dan blijkt echter dat blauw bloed iets anders is dan de traditionele betekenis die wij er nu aan geven. Er verdwijnen steeds meer arme mensen. Dan blijkt La Révolution een bovennatuurlijke wending te nemen. Een wending die het bekende Dracula verhaal waardig is. Er is namelijk een ziekte de wereld in geholpen die de adel blauw bloed en onvermoede krachten geeft. Daarvoor betalen bepaalde mensen een prijs. De adel zelf ontkomt ook niet aan het brute geweld.

La Révolution

Wanneer dit eerste seizoen vordert, worden de contouren van het geweld steeds duidelijker. Het schept een uiterst eigenzinnig beeld van het ontstaan van de Franse revolutie. Zonder dat de guillotine ook maar één keer voorkomt in dit seizoen is het wel duidelijk waarom dit moordtuig ontstaan is. Een van de hoofdrolspeler is Joseph Guillotin (de uitvinder van de guillotine). Zijn geweldloos verzet en zoektocht naar een medicijn wordt verstoord door het geweld. Door zijn ontdekkingen wordt hij een belangrijke speelbal in de krachten om hem heen. De adel en de verzetsbeweging de Broederschap van het gewone volk komen steeds meer tegenover elkaar te staan.

Het scoort hoge punten op vindingrijkheid en voor de wijze waarop dit in beeld gebracht is.

La Révolution is absoluut niet voor de fijngevoelige kijker. Het geweld en de moorden worden niet subtiel in beeld gebracht. Het gaat er heftig aan toe. De te verwachten eruptie aan geweld komt er ook. Daarvoor is het een uitstekend schimmenspel waarin feit en fictie door elkaar gebruikt wordt. Het is natuurlijk niet allemaal geloofwaardig, maar het verhaal zit wel goed in elkaar. Beide partijen kennen verschillende hoofdrolspelers die allemaal een bepaalde mate van geloofwaardigheid houden. Het bovennatuurlijke staat in dienst van het grotere geheel. Het geeft La Révolution een geheel eigen karakter. Vreemd genoeg staat tegenover het brute geweld een stijlvol drama. Dit drama zit vol met intriges en romantiek. Ook in die zin voldoet het verhaal aan een goed opgebouwd kostuumdrama. Dat het geen typisch romantisch kostuumdrama is, mag duidelijk zijn.

La Révolution

La Révolution is een bizar verhaal. Het scoort hoge punten op vindingrijkheid en voor de wijze waarop dit in beeld gebracht is, al is het zeker geen verhaal voor iedereen. Kijkers die houden van televisieseries waarin bijvoorbeeld voodoo en bovennatuurlijke verschijnselen plaatsvinden, moeten deze televisieserie zeker gaan bekijken.
Volg La Révolution
Chapter Eight - The Rebellion
Chapter Eight - The Rebellion