4.5
anonymous geeft "La Famiglia - Eerste aflevering" een 4.5.
Geschreven door anonymous op 5 december 2016.
4
0

La Famiglia - Eerste aflevering

Maria Goos staat al decennialang bekend als een van de beste schrijfsters van toneelstukken en televisieseries in ons land. Zo maakte zij eerder onder andere de fantastische series Oud Geld en Volgens Robert/Jacqueline. Deze series behoren absoluut tot het beste wat er ooit voor de Nederlandse televisie is gemaakt. Mede daarom is het zeer betreurenswaardig dat de nieuwe serie die Goos schreef, La Famiglia, zo ontzettend teleurstelt in de eerste aflevering.

La Famiglia draait om het Nederlands-Italiaanse gezin Esposito dat een restaurant bestiert in het (fictieve) Nederlandse dorp Lingedijk. De chef-kok is de Italiaanse Salvatore (Hein van der Heijden, De Prooi), zijn vrouw Marloes (Ariane Schluter, Lucia de B.) runt de rest van de zaak. De broer van Salvatore, Franco (Teun Kuilboer, Smeris), houdt zich bezig met schimmige zaakjes en werkt als afperser voor bordeelhouder Joop (Frans van Deursen, De hoofdprijs). Andere bijrollen zijn onder andere weggelegd voor de moeder van Marloes, Annie (Joke Bruijs, Toen was geluk heel gewoon) en de kinderen van Salvatore en Marloes, Angelo (Gijs Blom, Jongens) en Giulia (Eva Laurenssen, Soof). Al snel blijkt dat er achter de schermen van het restaurant een hoop schimmige zaken plaatsvinden en dat de familie geheimen uit het verleden angstvallig probeert te verbergen.

Er gaat erg veel mis in de eerste aflevering van La Famiglia. Het begint eigenlijk al direct in de eerste scene. Een voice-over is altijd riskant om te gebruiken, het werkt simpelweg niet altijd. In La Famiglia werkt het duidelijk niet, vooral omdat de voice-over erg gekunsteld overkomt. En dat is direct het probleem met de hele eerste aflevering. De eerste aflevering komt erg gekunsteld over, de personages lijken geen diepere lagen in hun karakters te hebben en de dialogen zijn zeer zwak. De acteurs kunnen nog zo goed zijn, als het script totaal niet deugt valt er weinig eer aan te behalen. Ariane Schluter is absoluut een van de beste Nederlandse actrices, maar weet hier nauwelijks te imponeren. Acteurs als Teun Kuilboer en Hein van der Heijden staan ook niet bekend als slechte acteurs, maar worstelen ook met het zeer matige scenario. De bijrollen van de kinderen vormen het dieptepunt in de eerste aflevering. Gijs Blom en Eva Laurenssen, normaliter ook redelijke acteurs, acteren erg over de top, waarbij vooral de rol van Blom hier en daar zelfs flink irritant kan overkomen.

Wat de makers precies geprobeerd hebben met La Famiglia is moeilijk te zeggen. De makers noemen het zelf een mix tussen een misdaadserie en een zwarte komedie. Hier is echter weinig van te merken, de serie lijkt eigenlijk niet in een genre te vangen. Af en toe lijkt het alsof de makers voor ogen hadden om een soort 'Sopranos in de polder' te maken, maar deze plank is totaal misgeslagen. Om te kijken of er ergens nog iets van ontwikkeling plaats zal vinden in de serie, zal ik de volgende afleveringen proberen te gaan kijken, maar de conclusie na het zien van de eerste aflevering is dat La Famiglia een ambitieus, maar mislukt project is geworden.
Volg La Famiglia
Aflevering 10
Aflevering 10