anonymous geeft "La Catedral del Mar - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 10 september 2018.
2
0

La Catedral del Mar - Seizoen 1

Hoe een boek over middeleeuwse praktijken rondom een kathedraal in Barcelona, een intrigerende serie werd.

Regelmatig worden er series gemaakt, die op een boekenreeks gebaseerd zijn. Met La Catedral del Mar is dat anders. Daar werd van één boek een hele serie gemaakt. In 2007 verscheen de historische roman 'De Kathedraal van de zee' van de Spaanse advocaat en schrijver Ildefonso Falcones. Zijn debuutroman werd een besteller. Maar liefst zes miljoen boeken werden in ruim vijftig landen verkocht. De serie ging op 23 mei 2018 op Antena 3 in première. Op 1 september 2018 verscheen de serie in zijn geheel op Netflix. Aan mij de eer om deze serie te bekijken en mijn mening erover te geven.

La Catedral del Mar speelt zich af in het Barcelona van de veertiende eeuw. Het zijn de middeleeuwen, waarin rijk en arm tegenover elkaar staan. Waarin mannen heersen en vrouwen alles moeten accepteren. De tijd waarin rovers verkrachten en moorden, waarin mensen op de brandstapel gezet werdenen heksen nog bestonden. Maar ook de status van de Joden en de toenemende dreiging van de Inquisitie speelden een belangrijke rol.

La Catedral del Mar
© Antena 3

Buiten Barcelona woont de Catalaanse boer Bernat (Daniel Grao), die na op de vlucht te zijn geslagen voor de edelen, samen met zijn zoon door de poort van Barcelona naar binnen glipt en zo het leven van zijn pasgeboren zoon Arnau (Hugo Arbues) redt. De regel is: als Bernat een jaar in Barcelona woont, hij een vrij man zal zijn. Hij woont ondergedoken bij zijn zus en zwager, en moet vechten om te overleven. Arnau groeit ondertussen samen met zijn beste vriend Joan op. Nadat Arnau kennis heeft gemaakt met het beeld van Maria, die hij ziet als zijn moeder, besluit hij met Joan te gaan werken als waterdrager voor de stenensjouwers, die werken aan de kathedraal.

Arnau (Aitor Luna, Velvet) heeft een droom: hij wil ook stenendrager worden, en zo meehelpen aan de kathedraal. Maar, hij wil ook rijk worden, verliefd worden en gelukkig zijn. Vooral dat laatste valt niet mee, want ook al is verliefd worden gemakkelijk, trouwen is een heel ander verhaal. Ondertussen volgt Joan (Pablo Derqui) een opleiding tot pastoor. Zijn wens is God en Maria te dienen. Zo groeien beide jongens op tot volwassen mannen, die deels hun droom uit zien komen. Helaas lopen ze daarbij tegen de kloof van arm en rijk aan. In een tijd van armoede, oorlog, opstanden en groot verlies moeten de mannen knokken om te overleven, en knokken voor hun liefdes. De een in de vorm van Maria en de ander in de vorm van het geloof.

La Catedral del Mar voelt, vooral in de eerste aflevering, als een Spaanse Game of Thrones

La Catedral del Mar is een verhaal dat vele decennia laat zien. Als kijker volg je Arnau. Je ziet hem opgroeien en volwassen worden. Je leeft met hem mee, voelt zijn pijn en zijn verdriet. Maar bovenal voel je zijn vastberadenheid. Met letterlijk en figuurlijk vechten, moet hij zijn hoofd boven water zien te houden. Een soms onmogelijke opgave, als je niemand om je heen kunt vertrouwen. La Catedral del Mar voelt, vooral in de eerste aflevering, als een Spaanse Game of Thrones. De seriemakers hebben martelpartijen, bloed en veldslagen niet geschuwd. Maar, nergens voelt de serie als nep. De setting van de serie ziet eruit zoals ik verwacht van de middeleeuwen. Vies, kleding vol gaten, modder en alles is grauw en bijna depressief. Maar, dankzij de geweldige cinematografie springen er soms kleuren uit en de beelden van de natuur maken alles perfect.

Na Velvet is La Catedral del Mar mijn tweede Spaanse serie, en wederom ben ik onder de indruk van de acteerkwaliteiten. Na Velvet ben ik gewend aan de Spaanse taal. Ik herken al woorden en na een halve aflevering kijk je de serie alsof je naar een Engelse serie kijkt. La Catedral de Mar is een geweldige serie. Hij blijft overal boeiend en gaat snel genoeg om niet te vervelen. De tijdsprongen zijn niet vervelend. Zo blijft het verhaal zijn vaart houden. Met acht afleveringen van elk vijftig minuten kijkt de serie lekker weg. Ik heb hem in anderhalve dag bekeken. Na elke aflevering wilde ik weten hoe het verder ging. Antena 3 heeft met het maken van de serie geen rekening gehouden met een eventueel vervolg. Toch schreef Ildefonso Falcones in 2017 De erfgenamen, het vervolg op De Kathedraal van de zee. Het zal mij dan ook niet verbazen als dit boek ooit ook in serievorm zal verschijnen.
Volg La Catedral del Mar
Episode 8
Episode 8