8.5
Lisa Sanders geeft "La Casa de Papel - Complete serie" een 8.5.
Geschreven door Lisa Sanders op 27 januari 2022.
5
0

La Casa de Papel - Complete serie

De grootse overval ooit plegen op de Koninklijke Munt en staatsbank van Spanje en ermee wegkomen, dat is het doel van El Profesor (Alvaro Morte, The Wheel of Time) samen met een bende criminelen probeert hij dit voor elkaar te krijgen.

Na vijf seizoenen is er een einde gekomen aan de succesvolle Spaanse serie La Casa de Papel. De serie is één van de meest bekeken niet-Engelstalige op Netflix. En terecht, want ik vond dit één van de betere series die ik ooit heb gekeken.

In seizoen één en twee ging het de bende om het beroven van de Koninklijke Munt. De opbrengst: 2,4 miljard euro. Iedereen moest een stadnaam bedenken als alias: Tokio (Ursula Corbrero, Gran Reserva), Denver (Jaime Lorente, Elite), Rio (Miguel Herran, Elite), Berlin (Pedro Alonso, Gran Hotel), Nairobi (Alba Flores, Vis a Vis), en Helsinki (Darko Peric, Mar de plástico). Dit is de voornaamste groep die de overvallen uitvoert. Met het meesterplan van El Profesor proberen ze dit voor elkaar te krijgen. Maar aan de andere kant zien we hoofdagente Raquel Murillo (Itziar Ituno, Alardea) die al snel de daders op het spoor is.

De eerste twee seizoen zijn erg spannend. De afleveringen hebben veel actie en je wordt snel in het verhaal meegenomen. Het verhaal zit goed in elkaar en ik stond versteld van de plannen. Het was leuk dat je van tevoren nog niet heel het plan wist. Zo worden er tot het einde nog plannen onthuld en krijg je tijdens de overval nog dingen te weten over het plan, doordat ze terugblikken op de momenten waarop El Profesor het plan aan de bende uitlegt.

Dit is ook wat de serie zo spannend maakt, je weet niet wat er gaat komen en wat je te wachten staat. In combinatie met de gebeurtenissen die buiten de Munt gebeuren met de politie en de spanningen binnen met de gijzelaars, maakt het dat de serie erg spannend is. Leuk was ook dat je meer inzicht krijgt in de verhalen achter de bendeleden zelf. Je krijgt op een gegeven moment meer sympathie voor de criminelen die de bank beroven dan voor de politie die de beroving willen tegenhouden.

Het acteerwerk was goed, ik kijk niet vaak Spaanse series en vond het dan ook leuk dat je de acteurs herkende uit andere series. Ook de speciale effecten waren goed, het kwam allemaal geloofwaardig over.

In de laatste drie seizoenen gaat de bende nog verder. Ze beroven de staatsbank van Spanje. Dit fort is strenger en beter bewaakt dan de Munt. De makers hebben het zich wel een beetje te moeilijk gemaakt. Het verhaal was minder sterk dan bij de vorige seizoenen. Dit kwam doordat de gebeurtenissen ongeloofwaardig werden voor mij. De geloofwaardigheid van het verhaal was er wel een beetje af. Vooral naar het einde toe dacht ik dat ze het nooit meer konden oplossen, omdat de situaties van kwaad tot erger gingen en het te moeilijk werd om het op te lossen.

Wel krijgen we net als bij de voorgaande seizoenen de plannen stukje bij beetje tijdens de beroving te zien, maar de diepgang van de personages mist. Het vierde deel van de serie eindigt met een grote cliffhanger, hierdoor bleef ik kijken, maar deel vijf viel erg tegen. Het was allemaal een beetje te veel van het goede. De serie is goed geëindigd en gelukkig komt er niet nog een seizoen, dan werd het verhaal alleen maar uitgerekt en de kwaliteit minder zoals je bij meerdere series ziet.

Ondanks dat de laatste twee delen wat overdreven waren, is het een geweldige serie en geef ik het een 8,5.
Volg La Casa de Papel
A Family Tradition