Sterre de Jong geeft "La Casa de Papel - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Sterre de Jong op 27 juli 2019.
4
0

La Casa de Papel - Seizoen 2

Deze recensie bevat spoilers over de eerste episode van het seizoen!

Sinds het eerste seizoen van La Casa de Papel (ook wel bekend als Money Heist) op Netflix kwam (deel één én twee), was ik erg onder de indruk. Toen er bekend werd gemaakt dat er een tweede seizoen kwam (dus deel drie), geproduceerd door Netflix zelf, kon ik dan ook niet wachten hem te bekijken. Deel één en twee zijn geproduceerd door de Spaanse Antena 3 en moesten het doen met een kleiner budget dan het deel drie dat sinds 19 juli 2019 op Netflix te zien is. Dit is al te merken in de eerste episode van het tweede seizoen, ‘We zijn terug’. De personages bevinden zich all-over-the-world op prachtige locaties en de special-effects zijn beter dan ooit tevoren.

La Casa de Papel

In het eerste seizoen (deel één en twee) hebben we kunnen meegenieten van de grootste bankroof allertijden. El professor en zijn team maakten meer dan 1 miljard euro buit in de Koninklijke Spaanse Munt en wisten hiermee succesvol te ontsnappen uit Spanje. Daarnaast waren er ook wat interessante sub verhaallijnen zoals onder andere de (liefdes)relatie tussen de professor en Raquel en het motief dat ieder bendelid dreef om de overval te laten slagen. Het plot was vier dingen: origineel, spannend, onvoorspelbaar en vooral rond. Hierdoor vroeg ik mijzelf af of het een goede zet was om een vervolg te maken, maar de makers onder wie producer Alex Pina hebben zich wederom dit seizoen weer bewezen.

After all, what's more human than the fight for survival? - Tokio

Waar het eerste seizoen eindigt in de Filipijnen waar de Professor en Raquel elkaar treffen, begint het tweede seizoen ongeveer twee jaar verder. Alle bendeleden genieten ieder op hun eigen manier volop van hun rijkdom, maar vooral van hun vrijheid. Zo ook Tokio en Rio, waar de eerste hun sprookje na twee jaar wel welletjes vindt en besluit hun wegen te scheiden. Wanneer Rio hopeloos contact probeert te zoeken, wordt zijn locatie getraceerd en is het al snel over met de pret. Gelukkig weet hij nog net op tijd Tokio te waarschuwen die op haar beurt de hele bende optrommelt.

Rio’s arrestatie wordt geheimgehouden terwijl je zou verwachten dat de media er maar wat graag over zouden willen schrijven. De groep vermoedt dat hij in illegale detentie wordt gehouden zodat ze hem kunnen ondervragen, oftewel martelen, zonder publieke bemoeienis. Deze gebeurtenis zorgt er dan ook voor dat de Professor de hele bende bij elkaar roept om zijn nieuwe plan te onthullen. Ze besluiten een nog grotere roof te plegen: de Spaanse goudreserve die zich bevindt in de Spaanse bank.

La Casa de Papel

Deze overval heeft een hoop gemeen met de vorige: zo worden we als kijker meegenomen in de denkstappen en zijn er weer een hele hoop flashbacks. Er is echter één groot verschil tussen beiden: het te behalen doel. Wanneer in het eerste seizoen dit alleen rijkdom was, speelt in het tweede seizoen de emotionele waarde ook een rol; het terugkrijgen van de gevangengenomen Rio. Daarnaast worden er ook een paar nieuwe bendeleden geïntroduceerd: Lissabon (Raquel), de goede vriend van Berlijn, Palermo, Bogotá, Marseille en ook Stockholm (Monica Gaztambide) is van de partij. Maar ook de Spaanse politie krijgt versterking van niemand minder dan de charmante inspecteur Alicia Sierra die alles op alles zal zetten om onze bankrovers in de boeien te slaan (of erger)?

Maar ik zie je denken: wat is La Casa de Papel zonder Berlijn? Alex Pina heeft ongetwijfeld hetzelfde gedacht. Ook dit seizoen hoeven we de acteerkunsten van Pedro Alonso niet te missen! Door middel van flashbacks in bijna elke aflevering, komen we meer te weten over het verleden van het plan, Berlijn, de Professor en de relatie tussen beiden. Hetzelfde geldt voor het welbekende liedje ‘Bella Ciao’ wat in het eerste seizoen volop gedraaid werd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was dit een nummer van verzet, en zo ook in La Casa de Papel.

Deel drie kent naast haar aantal sterke, maar ook wat mindere punten. Zo zijn de decors, special-effects en natuurlijk het plot van hoge waarde, maar de geloofwaardigheid echter wat minder. De personages hebben veel te danken aan het geluk van het lot en ook van het internationale netwerk van de CIA zou ik persoonlijk meer verwachten. Desalniettemin is het acteerwerk van hoge kwaliteit en vraag je jezelf gedurende de acht afleveringen constant dezelfde vraag af: zal het ze lukken de politie te slim af te zijn?

Met deze vraag in ons achterhoofd, kan ik dan ook zeggen dat het tweede seizoen (dus deel drie op Netflix) van La Casa de Papel mijn hoge verwachtingen heeft waargemaakt. Kom dus maar op met het derde seizoen!
Volg La Casa de Papel
A Family Tradition
A Family Tradition