8
Wichita van Rijkom geeft "Kroongetuige - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 6 september 2017.
2
1

Kroongetuige - Eerste aflevering

Een soort van commerciële variant van Wie Is De Mol waarin een reality-spelprogramma samen komt met een detective serie. Zo kwam het nieuwe RTL4 programma Kroongetuige op mij over tijdens diens introductie. In dit acht afleveringen tellende verhaal komen we als kijkers meer te weten over een fictieve moord die is gepleegd in het Zweedse Öregrund. Negen BNers proberen deze zaak op te lossen, er is alleen één probleem. Eén van de BNers is de kroongetuige en heeft 20.000 euro zwijggeld gekregen om zijn/haar kennis over de moord voor zich te houden. Aan de overige kandidaten en ons kijkers om uit te vinden wie dit is en natuurlijk ook wat er is gebeurd. Monic Hendrickx (Penoza) leidt het onderzoek en mag als ‘hoofdcommissaris’ en presentatrice van het programma ons allen telkens iets meer vertellen over deze geheimzinnige zaak.

Het mysterie wordt alsmaar groter als je als kijker gaandeweg beelden te zien krijgt van alles wat er in aanloop naar de moorden is gebeurd.

Kroongetuige is een idee van de makers van Expeditie Robinson en een afvalrace waarbij de winnaar uiteindelijk 20.000 euro kan winnen. Dit geld wordt echter alleen gewonnen als de kroongetuige wordt ontmaskerd, anders zal dit bedrag als zwijggeld worden betaald aan de bedrieger onder de kandidaten. De negen BNers die meedoen dit seizoen komen uit verscheidene beroepsgroepen. Acteurs Achmed Akkabi (Moordvrouw), Marcel Musters (Zwarte Tulp), Tooske Ragas (De Ludwigs) en Esmeé van Kampen (Familie Kruys), journalisten Frits Wester en Thijs Zeeman, oud-hockeyster Fatima Moreira de Melo (Bluf), YouTuber Monica Geuze en voormalig advocaat Bram Moszkowicz zijn de deelnemers die het onderzoeksteam vormen. Het dorpje Öregrund stond tijdens de opnames geheel in het teken van Kroongetuige. Bewoners speelden figurantenrollen en Zweedse acteurs werden ingeroepen om de scénes rondom de misdaad kracht bij te zetten. Het hele stadje was een filmset, wat de opnames voor iedereen des te intensiever en geloofwaardiger maakte.

Het verhaal begint met een scéne waarin we zien dat ene Thomas wordt vermoord. Al gauw horen we dat het hier om een dubbele moord gaat en vriend Sven al eerder door dezelfde moordenaar om het leven is gebracht. Het mysterie wordt alsmaar groter als je als kijker gaandeweg beelden te zien krijgt van alles wat er in aanloop naar de moorden is gebeurd. Deze scénes zijn overigens alleen voor het tv publiek opgenomen waardoor je als kijker ook eerder achter bepaalde zaken zult komen dan de deelnemers zelf. De deelnemers krijgen deze beelden niet te zien en moeten het dus met veel minder informatie doen. De scénes zijn opgenomen in het Zweeds (uiteraard met Nederlandse ondertiteling) en kijken weg alsof je een crime/detective serie zit te kijken. Het acteerwerk ziet er prima uit, de opbouw is ook goed en hier en daar valt zelfs van wat spanning te spreken. Hoewel het draait om de BNers en hun zoektocht naar de dader en kroongetuige geven de acteurs het wel meer kracht en zorgt het er voor dat Kroongetuige toch anders voelt dan soortgelijke programma’s.

Wel vond ik het hier en daar wat ingewikkeld en daardoor in het begin soms moeilijk te volgen.

Iedere kandidaat heeft weer een andere techniek en hoe de kandidaten omgaan met de druk verschilt soms ook flink. Zo is de één reuze fanatiek terwijl de ander kalm vanaf een afstandje observeert. Tijdens iedere opdracht kunnen letters vrijgespeeld worden welke nodig zijn om een cruciaal wachtwoord te vormen tijdens de laatste aflevering. Vanaf de tweede aflevering zal er wekelijks iemand afvallen aan de hand van een 20-delige vragenlijst. Ook de kijker thuis kan meespelen via een speciale app waarin je door middel van puzzels extra informatie kunt vrijspelen en zelf ook punten kunt inzetten op wie jij denkt dat de kroongetuige is. Een leuk extraatje wat duidelijk is afgekeken van de GTST app die jaarlijks veel fans bezig houdt tijdens de zomerstop. Je kunt alleen spelen maar ook in groepsverband, iets wat dan weer mooi is afgekeken van de Wie Is De Mol app waarin deze functie ook bestaat.

Naar mijn mening was de eerste aflevering van Kroongetuige zeker geslaagd. Ik ben er nog lang niet achter wie de kroongetuige is en ook de moordenaar is nog één groot raadsel. Dat Kroongetuige veel weg heeft van Wie Is De Mol zal niemand ontkennen, maar ik moet zeggen dat het mij verraste hoeveel verschillen ik toch nog opmerkte tussen beide programma’s. Ik ben persoonlijk gek op dit genre en vind het idee tot dusverre goed uitgewerkt. Wel vond ik het hier en daar wat ingewikkeld en daardoor in het begin soms moeilijk te volgen. Het is wat veel informatie om te verwerken, zeker zo relatief laat op de avond (tien uur ’s avonds). Gelukkig is de app daarbij een goede hulp want daarin kun je een samenvatting van de eerste aflevering terug zien. De deelnemende BNers zijn zeker niet allemaal even bekend maar het is een leuk team om dit avontuur mee aan te gaan. Voor mij is Wie Is De Mol nog altijd de kampioen van dit genre, maar ik ben absoluut van plan om Kroongetuige verder te volgen om te zien hoe dit alles zich zal gaan ontwikkelen.
Volg Kroongetuige
Aflevering 8
Aflevering 8