anonymous geeft "Kördügüm/ Intersection - Complete serie" een 10.
Geschreven door anonymous op 11 Oktober 2018.
5
0

Kördügüm/ Intersection - Complete serie

Hoeveel kan een mens dragen, tot hij uiteindelijk breekt?

Wat krijg je als je een man met een missie en een berg schuldgevoel, een vrouwelijke dokter, haar man, een vrouw met psychische problemen, en een familiebedrijf bij elkaar gooit? Dan krijg je de steekwoorden, die horen bij de Turkse serie Kördüğüm. Een spannende dramaserie van Endemol Shine Group en Fox Turkije, die draait om de familie Karasu, die in Istanboel woont. Vader Tarik (Tugrul Çetiner) en zijn dochter Feyza (Tülay Günal) wonen in een grote villa, en zoon Ali Nejat (Ibrahim Çelikkol) woont in zijn eigen villa in het bos. Er is een reden waarom Ali niet bij zijn vader en zus woont. Hij wordt namelijk verscheurd door verdriet en schuldgevoel. Door zijn schuld is zijn neefje, en Feyza's zoontje Baris bij een auto-ongeluk om het leven gekomen.

Ali Nejat is een ex-autocoureur en een zakenman in hart en nieren. Hij is een koude kikker, een man die niet gelooft in de liefde; voor hem is liefde slechts een kort avontuur in een wrede wereld. Het enige houvast in zijn leven is zijn droom: een eigen auto ontwerpen en maken. Niet zomaar een auto, maar een unieke peperdure sportwagen, die buiten snel en blits, ook nog eens heel veilig is. Hij probeert zijn autoproject onder te brengen in het familiebedrijf, maar zijn vader is het daar niet mee eens. Er rest Ali Nejat niets anders dan het project met zijn eigen geld te bekostigen en zelf op zoek te gaan naar een ontwerper. Die vindt hij in de garagehouder Umut (Alican Yücesoy).

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:'pmjyFkyaQHV35MZGWmJ_Jw',sig:'7GBDbnwtKV4JdT2kq7oeD6Ay93esyGheQY7u65u-n2k=',w:'396px',h:'594px',items:'519147538',caption: true ,tld:'nl',is360: false })});

Maar dan haalt het verleden Ali in. Een vrouw meldt zich en zegt dat Ali de vader is van haar zesjarige zoon Kaan. Ali wil er niets van weten en wimpelt haar af. Jaren geleden heeft hij haar geld gegeven om het 'probleem' op te lossen. Maar, als Ali op de avond van zijn verjaardag een groot feest geeft, meldt de vrouw zich opnieuw, dit keer met schokkend nieuws, waarvan vele mensen getuigen zijn. Dit voorval zorgt ervoor dat het leven van Ali Nejat nooit meer hetzelfde zal zijn.

Aan de andere kant van Istanboel woont Umut samen met zijn vrouw, de kinderarts Naz. Hun huwelijk vertoont diverse barsten. Dit door de miskraam die Naz kreeg. Umut vertoont steeds vaker naar gedrag, en als hij eindelijk zijn droom kan verwezenlijken en voor Ali Nejat gaat werken, opent hij de deuren naar een hoop ellende. Ali Nejat en zijn vrouw kennen elkaar namelijk al. Tijdens een zakenreis in Italië zijn Naz en Ali elkaar al eens tegengekomen en na het voorval op de verjaardag ontstaat er een band tussen Ali en Naz, en een muur tussen de echtelieden.

Daardoor brengt hij diegene die dicht bij hem staan in gevaar

Door Naz verandert Ali's kijk op de wereld en het leven, maar dan begint de ellende pas. Als Ali op een dag Kaan meeneemt naar de villa van zijn vader en Feyza, draait zij compleet door, en ziet in de kleine Kaan haar eigen overleden zoon. Vanaf dat moment volgen de dramatische gebeurtenissen zich in rap tempo op. Ali lijkt geen moment van rust meer te kennen. Niet alleen in zijn privéleven krijgt hij te maken met verraad, tegenwerking en verdriet, ook op zakelijk gebied verliest hij steeds meer. Daardoor verliest Ali zichzelf en de grip op zijn leven. Daardoor brengt hij diegene die dicht bij hem staan in gevaar.

Nu lijkt het alsof ik de complete serie heb samengevat, maar niets is minder waar. Kördüğüm is een serie met eenendertig aflevering, die elk ruim twee en een half uur duren. Genoeg om heel veel drama te laten zien. Naarmate je verder in het eerste seizoen bent, ontmoet je steeds meer mensen, die allemaal op een of andere manier met Ali Nejat verbonden zijn. Daarnaast is Kördüğüm niet alleen een serie met romantiek en drama. Vergeet ook de familiebanden, het geweld en de misdaad niet. Kördüğüm is een serie, die op elk onderwerp diep ingaat, zonder ergens traag of saai te worden. De muziek, die tijdens de afleveringen te horen is, is prachtig en maakt het verhaal compleet.

Embed from Getty Imageswindow.gie=window.gie||function(c){(gie.q=gie.q||[]).push(c)};gie(function(){gie.widgets.load({id:'S5BIAhWKQ9FOE3_bUQl-NA',sig:'QXhHliNtierzHG9U0dRajGnHlTFGZ486YhkjSXg6mw4=',w:'594px',h:'396px',items:'519147414',caption: true ,tld:'nl',is360: false })});

Nooit eerder heb ik een Turkse serie of film gekeken. Maar, na Kördüğüm wil ik er zeker meer gaan kijken. Het acteerwerk in Kördüğüm is fenomenaal. Niet alleen hoofdrolspeler İbrahim Çelikkol speelt de sterren van de hemel, ook de kleine Aybars Kartal Özson, die de rol van Kaan speelt, zet zijn rol geweldig neer. Alles klopt aan Kördüğüm. Het verhaal, de acteurs, de karakters, de geweldige plottwists, de mooie huizen en de geweldige omgeving van Istanboel.

Kördüğüm is als de Bosporus; een smalle zeestraat, die twee kanten met elkaar verbindt

Laat je niet afschrikken door de taal, want net zoals bij andere niet Nederlandse of Engelstalige series, went ook de Turkse taal behoorlijk snel. Kördüğüm is als de Bosporus; een smalle zeestraat, die twee kanten met elkaar verbindt. Waarin stormbrekers liggen en enorme jachten, waar mensen op een bankje hun tranen de vrije loop laten en anderen genieten van de zonsondergang.

Ik hoop dat ook jij net zo geniet van deze prachtige serie, die in Nederland te zien is op Netflix, zoals ik dat heb gedaan. De serie is ook wel bekend als Intersection. Mocht je na het kijken van Kördüğüm nog even willen nagenieten van de hoofdrolspelers Ibrahim Çelikkol en Belçim Bilgin, kijk dan vooral de film Sadece Sen, die ook op Netflix te zien is.

Zelden geef ik een serie een tien, slechts bij hoge uitzondering wil ik dat cijfer geven. Maar, dan moet alles kloppen en alles perfect zijn. Aan Kördüğüm geef ik graag een tien. Tijdens de tweede aflevering komt de serie tot leven en wil je blijven kijken en meekijken over de brede schouders van Ali Nejat, tot je tot de conclusie komt dat het leven niet over rozen gaat, en elk mens te breken is, de een iets sneller dan de ander.
Volg Kördüğüm
Episode 5
Episode 5