5
Helgoned geeft "Kojak - Complete serie" een 5.
Geschreven door Helgoned op 9 Oktober 2013.
0
0

Kojak - Complete serie

Oude wijn in nieuwe zakken. Soms smaakt dat heel goed, heel vaak is het helaas minder dan het origineel. In 2005 had de Amerikaanse zender USA Network de serie Kojak in haar programmering. Een nieuwe versie van de klassieke serie uit de jaren zeventig, die van hoofdrolspeler Telly Savalas een wereldberoemd sekssymbool maakte.

De nieuwe Kojak zit nog altijd strak in het pak. Hij is charmant voor de dames en zakelijk voor zijn collega’s. Verder is hij net als voorheen dol op lolly’s en kan hij opvliegend zijn. Het verschil is dat Theo Kojak anno 2005 van jazz muziek houdt en nu een vaste vriendin heeft.

Voor de hoofdrol wist men Ving Rhames te strikken, het meest bekend als Luther Stickell in de vier Mission Impossible films. Ving Rhames is een kale, gespierde acteur en indrukwekkend genoeg voor het portretteren van Kojak. Theo Kojak is een zeer ervaren luitenant bij de politie van New York. Zijn vriend Frank McNeil (Chazz Palminteri, The Usual Suspects) is ook zijn hoofdinspecteur. Frank McNeil is veel tactischer dan Theo Kojak en daardoor is hij zijn vriend jaren geleden al voorbijgestreefd in de politiehiërarchie.

Er zijn nog meer bekende vaste gezichten in de serie. In de nieuwe serie heeft Kojak een vriendin, namelijk assistent openbaar aanklager Carmen Warwick (Roselyn Sanchez, Devious Maids). Verder speelt acteur Michael Kelly detective Bobby Crocker, de betrouwbare rechterhand van Kojak. Hij is bij mij vooral bekend van Criminal Minds: Suspect Behavior en als de geheimzinnige Mark Snow uit de serie Person of Interest.

De serie start met een lange pilotaflevering, waarin een seriemoordenaar het gemunt heeft op prostituees. Als Kojak erachter komt dat alle slachtoffers ook kinderen hadden, raakt deze zaak hem persoonlijk en gaat hij verbeten op jacht gaat naar de seriemoordenaar. Door deze pilotaflevering wordt Kojak goed geïntroduceerd en is meteen duidelijk waar zijn drijfveren liggen. De tweede aflevering ‘All that Glitters’ biedt een spectaculaire juwelenroof met verrassende wendingen op. Helaas vind ik de serie in de daarop volgende afleveringen minder explosief en steeds tammer worden. Er is wel voor aandacht voor de achtergrond van de verschillende agenten, maar de verhalen worden nogal vlak. Zo is er de sfeervolle aflevering ‘Music of the Night’ over een jazz zanger die gestalkt wordt. Die aflevering biedt mooie beelden en muziek, maar te weinig actie of spanning voor een politieserie.

New York blijft wel een mooie locatie voor een televisieserie. Een levendige stad, een indrukwekkende skyline maar ook veel donkere stegen en vervallen buurten. In Nederland was deze serie al vrij snel te zien op de late zaterdagavond op de snel opgedoekte zender Tien. En na tien afleveringen trok men in Amerika ook de stekker uit de serie. Dat zijn niet veel afleveringen voor een serie om zich te bewijzen. Na een sterk begin was dat een logisch einde voor een niet meer dan redelijke remake van het origineel: een baanbrekende televisieserie die 118 afleveringen duurde.
Volg Kojak (2005)
All Bets Off (2)
All Bets Off (2)