8
Mandy Gelling-Potharst geeft "KLEM - Complete serie" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 4 februari 2021.
3
0

KLEM - Complete serie

Na veel vijven en zessen en advies van onder andere Peter Oostrom ben ik toch eindelijk de Nederlandse dramaserie KLEM gaan kijken. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we binnen anderhalve week alle drie de seizoenen hebben gekeken.

Maar wat vond ik er nu van? KLEM is in ieder geval niet zo goed als Penoza. Wel is het beter dan menig andere Nederlandse serie die ik in de loop der jaren heb gezien. KLEM is een goed opgebouwd verhaal met hier en daar wat eigenaardigheden en foutjes, maar ik vergeef de makers deze misstappen. Want als je mij 30 afleveringen lang aan de buis kan houden dan doe je iets goed. En in dit geval zijn het de acteurs en de regie die de doorslag geven.

KLEM is een verhaal over twee mannen die tegen wil en dank aan elkaar vast komen te zitten. De één, Hugo Warmond (Barry Atsma, Lieve Mama) is een keurige belastingambtenaar met twee dochters. Zijn vrouw is overleden en hij probeert zijn carrière, leven en dochters weer op de rit te krijgen. De ander, Marius Milner (Jacob Derwig, Red Light) is een crimineel die net acht jaar in de gevangenis heeft gezeten voor moord. Hij heeft een vrouw en dochter die braaf op hem hebben zitten wachten, en wil zijn leven weer oppakken.

Nu blijkt dat de beide dochters, die on-Nederlands goed spelen, beste vriendinnen zijn, dus onvermijdelijk komen de twee mannen in contact met elkaar. Dat is het startsein van KLEM, een woord dat trouwens regelmatig terugkeert. De serie komt wat langzaam op gang, men neemt de tijd om iedereen voor te stellen. Maar als je eenmaal door die eerste paar afleveringen heen bent, gaat het verhaal in een goed tempo door.

Wat had je dan gedaan dat je naar de gevangenis moest?

Hugo, die ook nog in een koor zingt, iets dat als een rode draad blijft terugkomen, wordt tegen wil en dank betrokken bij het leven van Marius en Kitty van Mook (Georgina Verbaan, 't Schaep met de vijf poten). Nu denk je 'loop dan weg', maar daar is Hugo de man niet voor. Dat bezorgt iedereen in het leven van Hugo en Marius kopzorgen. En dat zorgt weer voor leuke televisie. Al bleef ik wel steeds moeite houden met de woorden die voor sommige spelers waren gekozen.

KLEM
© VARA

Ik heb een déjà vu

Dat mag de pret niet drukken. KLEM is drie seizoenen lang een vermakelijke serie die de spanning er goed in houdt en waar bijna alle acteurs het steeds beter gaan doen. Je merkt dat ze groeien in hun rollen en dat de personages daardoor meer diepgang krijgen en aan geloofwaardigheid winnen. Naast de criminele kant van het verhaal speelt de persoonlijke situatie van sommige personages ook een grote rol.

Neem het liefdesleven van Hugo, of zijn opstandige oudste dochter Laura Warmond (Marie-Mae van Zuilen, Als De Dijken Breken), of de twee boezemvriendinnen Suzan ‘Suus’ Warmond (Yenthe Bos, Vrolijke Kerst) en Christine “Chrissie’ van Mook (Zoe Cusell, Flikken Maastricht) die ook voor de nodige problemen zorgen. Niets voelt overbodig, alles lijkt natuurlijk te verlopen, al vraag je je wel eens af hoeveel pech iemand kan hebben.

KLEM onderscheidt zich door een duidelijke spanningsopbouw en het weglaten van overbodige dialogen en scènes. Iets waar menig Nederlandse (maar ook buitenlandse) serie nog wat van kan leren. Ook de cameravoering is rustig en de speciale effecten en actiescènes zijn geloofwaardig en mooi opgebouwd. Helaas zitten ook in deze serie dingen die niet helemaal kloppen of waarbij je wel een wenkbrauw kan optrekken. Dat is ze vergeven.

De serie is zo leuk en vlot verteld dat je het ook snel weer vergeet. Al snap ik nog steeds niet dat je tien ton zegt en geen miljoen of hoe een zeventienjarige weet wat 'patjepeeër' betekent… En zo zijn er nog wel meer woorden of zinnen die niet helemaal kloppen en scènes die niet helemaal logisch verlopen. Ondanks dat blijft KLEM één van de leukste Nederlandse series die ik de afgelopen tijd heb gezien.

Zeven punten en dan krijgen ze een extra punt omdat ze netjes na drie seizoenen zijn gestopt met een prima einde.
Volg KLEM
Gelijk oversteken