9.5
Dave Scholting geeft "KLEM - Seizoen 3" een 9.5.
Geschreven door Dave Scholting op 5 november 2020.
5
0

KLEM - Seizoen 3

Ex-gedetineerde Marius (Jacob Derwig, Penoza) lijkt eindelijk een eerlijke baan gevonden te hebben. Hij werkt voor het bedrijf Konings Transport en moet regelmatig nogal kostbare vrachtjes rondbrengen. Maar Marius zou Marius niet zijn als hij ook hier niet een slaatje uit zou proberen te slaan. Dat komt hem echter duur te staan. Wanneer er tijdens één van de transporten een partij goud van ene Maurice Samuels (Thom Hoffman, Dokter Tinus) wordt gejat, is deze daar allerminst blij mee. Hij en Wim Konings (Thomas Acda, Jeuk), de baas van het transportbedrijf vermoeden beiden dat Marius hier meer van af weet. Hierop geeft Samuels aan Konings de opdracht om Marius te liquideren.

Intussen wordt Hugo (Barry Atsma, Bad Banks) benaderd door de FIOD. Zij zitten achter deze Samuels aan en laat dit nu net een nieuwe cliënt zijn van Hugo, die na zijn ontslag bij de Belastingdienst voor zichzelf is begonnen. De FIOD wil dat Hugo als informant voor hen gaat werken om zo informatie over deze crimineel te kunnen verschaffen zodat ze hem kunnen oppakken. Hugo weigert dat in eerste instantie. Het is namelijk niet geheel zonder risico. Uiteindelijk doet Hugo het toch en voordat hij het goed en wel helemaal beseft zit hij al gauw opnieuw tot in zijn nek in de problemen. Hoewel Hugo niets meer met Marius en Kitty (Georgina Verbaan, 't Schaep Ahoy) te maken wil hebben na alle ellende die hij in de vorige seizoenen dankzij hen heeft ervaren, hebben de drie tegenpolen elkaar dit keer harder nodig dan ooit tevoren.

Wie mijn recensie over het tweede seizoen van KLEM heeft gelezen weet dat ik dat seizoen van een mindere kwaliteit vond als het eerste seizoen. Dat kwam met name omdat er in dat tweede seizoen twee nieuwe personages, Ron en Wout (gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en Maarten Heijmans), aan de cast toegevoegd werden. Beide personages kwamen wat mij betreft niet helemaal goed uit de verf. Gelukkig zijn deze personages in het slotseizoen van KLEM nergens meer te vinden. Ook vond ik dat de manier waarop de levens van Marius en Hugo elkaar weer kruisten nogal vergezocht was, waardoor het me in het begin nogal moeite kostte om helemaal in het verhaal mee te gaan.

Vanaf de eerste tot de laatste minuut is dit seizoen ontzettend goed geschreven en uitgevoerd

Hoe anders is dit laatste seizoen geworden. Frank Ketelaar, de medebedenker, scenarioschrijver én regisseur van KLEM, heeft samen met de voltallige cast en crew alles uit de kast gehaald om de serie met dit derde seizoen tot een volwaardig einde te brengen. Vanaf de eerste tot de laatste minuut is dit seizoen ontzettend goed geschreven en uitgevoerd. Elke aflevering eindigt niet alleen met een spannende cliffhanger, maar ook daartussenin zitten vele slim geschreven en goed uitgewerkte scènes. Om nog maar te zwijgen over de zeer mooie shots die op Malta zijn gemaakt. Ik ben blij dat ik een abonnement heb op NPO Plus, zodat ik de hele reeks in één keer kon bekijken en niet elke week hoefde te wachten op een nieuwe aflevering.

Behalve de acteurs en hun personages die we al kennen van de eerste twee seizoenen krijgen we er dit seizoen ook nog eens Thom Hoffman en Thomas Acda bij. Niet de minste acteurs en dat laten zij ook hier weer zien. Ik heb op sommige momenten ontzettend moeten lachen om de rol van Acda, terwijl het in principe totaal geen komisch personage is. Ook de rol van Sophie (Ellen Parren, Papadag) is nu flink groter. Was zij in het vorige seizoen eigenlijk niet meer dan 'de nieuwe vriendin van Hugo', deze keer is zij een veel belangrijker onderdeel van het verhaal. Een goede keuze als je het mij vraagt.

Nederland kan wel degelijk goede, spannende dramaseries maken

Er zijn mensen die niet veel op hebben met Nederlandse series. Dat kan natuurlijk. Ikzelf had dat tot een paar jaar geleden ook. Maar na series als Penoza, Overspel en KLEM moet ik eerlijk bekennen dat we hier in Nederland wel degelijk goede, spannende dramaseries kunnen maken. En Frank Ketelaar is absoluut een van de meest getalenteerde scenarioschrijvers die we in Nederland hebben. Ik hoop dan ook nog veel meer van hem te gaan zien in de toekomst. De beslissing om na dit seizoen te stoppen met KLEM is trouwens ook een hele goede geweest. Ik zou niet weten wat er na deze verhaallijn nog verder zou moeten gebeuren met Hugo, Marius en Kitty. Langer doorgaan zou alleen maar ongeloofwaardig zijn. Het einde van de reeks is gewoon goed en mooi afgerond. Een 9,5 als eindcijfer voor een zeer vermakelijk, spannend slotseizoen van KLEM.
Volg KLEM
Gelijk oversteken
Gelijk oversteken