Dave Scholting geeft "KLEM - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Dave Scholting op 18 februari 2019.
1
0

KLEM - Seizoen 2

Begin 2017 werd het eerste seizoen van de BNN/VARA-serie KLEM uitgezonden op NPO 1. Vorig jaar werd het tweede seizoen van deze succesvolle Nederlandse serie vertoond.

KLEM draait voornamelijk om drie personages: Hugo Warmond (Barry Atsma, Voetbalvrouwen), Marius Milner (Jacob Derwig, Penoza) en zijn vrouw Kitty van Mook (Georgina Verbaan, 't Schaep Ahoy). In het eerste seizoen zagen we dat Marius na acht jaar in de gevangenis te hebben gezeten weer vrij kwam en al snel in financiële problemen terecht kwam. Hugo had in de jaren dat Marius in de gevangenis zat een goede band ontwikkeld met Kitty, mede omdat hun beide jonge dochtertjes een innige vriendschap onderhielden. Marius maakte hier dankbaar gebruik van om Hugo klem te zetten en hem te betrekken in de wereld van de criminaliteit. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat Hugo crimineel Wally Schmidt (Vincent van der Valk, Van God Los) doodschoot om Marius te redden van een wisse dood en Marius en Hugo zich van het lijk moesten ontdoen.

KLEM
© VARA

Ron is een onderwereldfiguur dat wel van een lekker bakkie koffie houdt. En geld. Veel geld!

In het tweede seizoen krijgt Marius te maken met ene Ron (Gijs Scholten van Aschat, Gooische Vrouwen). Ron is een onderwereldfiguur dat wel van een goed bakkie koffie houdt. En van geld. Veel geld! Laat nou net de verdwenen Wally Ron nog een hoop geld schuldig zijn. Ron heeft het sterke vermoeden dat Marius te maken heeft met het verdwijnen van Wally en eist dat Marius hem het geld dat Wally hem schuldig is terugbetaalt. Als Marius dit weigert dreigt Ron om naar de politie te gaan.

Hugo heeft andere problemen aan zijn hoofd. Zijn oudste dochter Laura (Marie-Mae van Zuilen, Als de Dijken Breken) heeft een nieuw vriendje. Deze Wout (Maarten Heijmans, Ramses) is een stuk ouder dan Laura en daarnaast vooral een ongelofelijke eikel die Laura alleen maar gebruikt voor zijn seksuele pleziertjes. Vader Hugo heeft al snel in de gaten dat Wout niet de juiste man voor dochterlief is. Het blijkt alleen niet zo eenvoudig om van Wout af te komen. Wanneer Kitty Hugo wil helpen en hiervoor Marius inschakelt breekt de hel los en loopt alles zodanig uit de hand dat de levens van Hugo en Marius elkaar opnieuw kruisen en vervlocht raken.

KLEM
© VARA

Frank Ketelaar weet duidelijk wel raad met dit soort verhalen die zich afspelen in het criminele milieu

Het eerste seizoen van KLEM had vanaf het begin tot het eind mijn onvoorwaardelijke aandacht. Ik vond de serie een goede opvolger voor Penoza waarvan toen al bekend was dat deze in 2017 zou stoppen. Niet geheel toevallig zijn beide series bedacht door Frank Ketelaar die duidelijk wel raad weet met dit soort verhalen die zich afspelen in het criminele milieu. Het tweede seizoen van KLEM deed mij echter ietsje minder. Barry Atsma, Jacob Derwig en Georgina Verbaan zijn nog steeds sterk op dreef in hun rollen. Het zijn meer de belangrijkste bijpersonages Ron en Wout die mij niet zoveel deden en waardoor ik minder in het verhaal gezogen werd. Een karakter als Ron zou zeker niet misstaan in Penoza, maar hier voelde dit personage niet helemaal juist. Waarom weet ik ook niet precies. Misschien heb ik dit soort personages gewoon wel te vaak gezien na vijf seizoenen Penoza en hoopte ik in KLEM juist wat andere soort criminelen te zien. Wout daarentegen is gewoon een ontzettende irritante, arrogante slijmbal waarvan je vanaf het moment dat hij zijn mond opendoet al hoopt dat hij tegen een paar vuisten oploopt. Waarvoor dank, Marius! Ook de manier waarop de levens van Hugo en Marius elkaar weer kruisen is niet helemaal soepel te noemen. Het voelt een beetje alsof Frank Ketelaar en mede-schrijver Robert Kievit hun schrijfvingers iets verder hebben moeten strekken om de situaties waarin Hugo en Marius belanden op een geloofwaardige, logische manier met elkaar te verweven.

De tweede helft van dit seizoen maakt echter een hoop goed. Zodra de twee levens van Hugo en Marius dan toch weer op flinke wijze met elkaar verstrengeld raken en ze elkaar harder dan ooit nodig blijken te hebben, raakt het verhaal in een stroomversnelling. Dat blijft gelukkig zo tot het einde. Dat einde laat een deur open voor een derde seizoen, dat intussen dan ook al is aangekondigd.
Volg KLEM
Gelijk oversteken
Gelijk oversteken