7
Bo Verhoef geeft "KLEM - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 8 Maart 2017.
1
0

KLEM - Eerste aflevering

Nederlandse series. Er zitten pareltjes tussen, maar soms zijn ze ook tenenkrommend. Sommige mensen zijn echt fan van Nederlandse series en kijken bijna niets anders. Anderen walgen er van en kunnen niet stoppen met vergelijken met series van overzee. Ik zit ergens tussenin. Ik kijk vooral Nederlandse televisieseries als ze goed worden beoordeeld en als ik vind dat het een waardevolle toevoeging is op mijn serielijst. Of als ik echt geen zin heb om te zappen en dan gewoon in de serie blijf hangen. De VARA kwam met een nieuwe Nederlandse serie en mijn vrienden begonnen er over te praten. Hoog tijd dus om eens even te kijken of het iets is.

Wat als je dochtertje de hartsvriendin is van het dochtertje van een grote crimineel? Dat is de hoofdvraag in de serie Klem, een nieuwe drama- en misdaadserie van de VARA. Na de series Vuurzee en Overspel van Frank Ketelaar konden we weer een dergelijke serie van niveau verwachten. De krachtigste formule van de serie bestaat uit de twee hoofdpersonen: Barry Atsma (Voetbalvrouwen) en Jacob Derwig (In Therapie). Atsma speelt belastinginspecteur Hugo Warmond, Derwig speelt crimineel Marius Milner. Twee fascinerende hoofdrolspelers uit twee enorm botsende, verschillende werelden die door een innige vriendschap van hun dochtertjes onvermijdelijk op elkaars pad komen.

Hugo is weduwnaar en is een ambitieuze en liefdevolle vader die probeert hogerop te komen binnen de belastingwereld. Hij heeft alles over voor zijn dochters, vooral nu ze hun moeder moeten missen. Marius is eigenlijk het tegenovergestelde. Een geladen, onvoorspelbare crimineel maar liefdevolle vader, die na acht jaar uit de gevangenis vrijkomt in een wereld waarin nog allerlei belastingbrieven voor hem klaarliggen en (persoonlijke) rekeningen openstaan. Marius is nog niet uit de gevangenis ontslagen of een oude zakenpartner van hem wordt geliquideerd, met Marius natuurlijk als hoofdverdachte. En dat terwijl zijn vrouw Kitty, gespeeld door Georgina Verbaan ('t Schaep), hoopt dat ze na acht jaar wachten eindelijk weer een ‘normaal’ leven kunnen hebben. Dat waanidee laat ze al snel varen, nadat ze na wat andere gebeurtenissen ziet dat hun leven nooit meer normaal zal worden.

Atsma zet een enorm goede, neurotische weduwnaar neer die probeert elk conflict te vermijden. Het feit dat het beste speelvriendinnetje van zijn dochter, de dochter van de beruchte crimineel blijkt te zijn, doet hem wankelen. Hij wil zijn dochter beschermen maar wil ook niet haar geluk afnemen. Op de een of andere manier lijken de twee mannen meer met elkaar verweven dan Hugo had gehoopt. Dat kan niet anders dan drama uitlokken, toch?

De serie werd na de eerste aflevering lovend ontvangen. Zo goed zelfs, dat VARA besloot dat er een tweede seizoen zal komen. Een goede beslissing als je het mij vraagt. De eerste aflevering had mijn interesse en ook na meer afleveringen blijft het acteerwerk en het verhaal recht overeind staan. Een serie waar de ochtend erna nog veel over gepraat wordt. Hopelijk wordt het alleen maar beter.
Volg KLEM
Gelijk oversteken
Gelijk oversteken