8
anonymous geeft "Kingdom - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 6 januari 2015.
1
0

Kingdom - Seizoen 1

Kingdom is een serie waar ik vooraf al naar uitkeek en na dit eerste seizoen gezien te hebben, kan ik zeggen dat de serie mijn verwachtingen heeft waargemaakt. Er zijn zoveel goede series tegenwoordig, dat series als Kingdom al snel ondersneeuwen. Het is een kleine serie van een kleinere zender, die zonder de aangetrokken cast totaal niet zou opvallen in het televisielandschap. De serie is inmiddels vernieuwd met een tweede en derde seizoen. Wat mij betreft is dat geheel terecht. Het is een goede serie die veel dingen goed uitvoert. Maar bovenal geeft de serie een interessante kijk op de MMA-wereld, een wereld die nog niet veel is belicht qua gescripte televisie.

Het thema is duidelijk: een vader probeert zijn twee zonen, en Ryan Wheeler (Matt Lauria, Parenthood), een andere getalenteerde vechter, te begeleiden naar de top. Daarnaast probeert hij hen op het rechte pad te houden en weg van de verleidingen die het wereldje met zich mee brengt. Deze Alvey Kulina (Frank Grillo, Captain America) heeft daarin een zware kluif in zijn zonen Jay (Jonathan Tucker, Parenthood) en Nate (Nick Jonas, The Jonas Brothers). Jay is een probleemkind en Nate is, wellicht, te introvert voor het leven van een vechter. Alle vier de heren zijn uitstekend in hun vak/sport, maar hun privé-leven is een ander verhaal. Daarbij: een verslaafde (ex)vrouw en nieuwe vriendin (die een relatie had met een van je vechters), maken het er beslist niet makkelijker op.

Na de pilot heeft Kingdom dezelfde rauwe toon/sfeer weten te behouden. Nergens wordt de MMA-wereld geglorificeerd. Dit is geen portret van heldhaftige mannen. Dit seizoen realiseert zich dat dit echte mensen zijn. Mensen die naast de sport die zij bedrijven, hun hoofd boven water proberen te houden. Mensen die net als wij twijfelen over het leven en de keuzes die zij gemaakt hebben om op dit punt te geraken. Kingdom beseft zich dat het echte gevecht buiten de octagon plaats vindt. Daardoor worden de mensen die wij zien op het scherm echte mensen waarmee wij ons kunnen identificeren. Daarnaast zijn dit personages die zich gedurende het seizoen geloofwaardig gedragen (grotendeels in lijn met hoe zij vanaf de pilot zijn ontwikkeld). De serieliefhebber weet dat dit essentieel is voor hoe wij personages ervaren en welke mening wij over hen vormen.

Kingdom serveert daarnaast universele thema's die de televisiewereld zeker niet vreemd zijn. Iedereen is weleens geconfronteerd met spijt, liefdesperikelen, familieproblematiek en financiële tegenspoed. Confronteer je deze factoren met je hoofd (en handen omhoog) óf laat je het hoofd hangen? Bovenal laat Kingdom zien dat je geen groot budget nodig hebt om goede televisie te maken. Zolang de cast goed is, de serie (en makers) een duidelijk doel voor ogen hebben en dit ook nog weten te vertalen naar het scherm; dan kan er weinig fout gaan. Dat, gepaard met enkele topscènes, zorgen er voor dat dit een van de betere series van 2014 is. Een serie die indruk weet te maken door zijn eenvoud, maar laat je daardoor niet voor de gek houden. Kingdom deelt namelijk letterlijk en figuurlijk rake klappen uit.
Volg Kingdom
Lie Down in the Light
Lie Down in the Light