7.5
Yentl Strik geeft "Killing Eve - Seizoen 3 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Yentl Strik op 21 februari 2022.
2
0

Killing Eve - Seizoen 3 (DVD)

Zes maanden na hun afscheid in Rome pakken Villanelle en Eve hun leven weer op. Villanelle denkt dat Eve dood is, en voor Eve ís Villanelle dat ook. Een overlijden in Eve’s omgeving wakkert haar interesse voor de appetijtelijke huurmoordenares weer aan.

Let op!: Deze recensie kan spoilers bevatten als je het tweede seizoen niet hebt gezien.

De twee voorgaande seizoenen van Killing Eve vond ik ijzersterk. Ondanks het risico wat de schrijfster van seizoen één; Phoebe Waller-Bridge (Fleabag) nam door ieder seizoen een ander scenarioschrijver te gebruiken blijft de algehele Killing Eve-smaak licht dominant. Precies dat smaakje is wat deze serie zo ontzettend goed maakt.

Killing Eve
© BBC America

Tijdens de seizoensfinale van seizoen twee is het niet Villanelle maar Eve die iemand met een bijl bewerkt. Scenarioschrijfster Emerald Fennel (The Crown) had kunnen kiezen voor het voor de hand liggende scenario waar ik het hele seizoen reikhalzend naar toe leefde; Villanelle en Eve zouden samenkomen om als een ware Thelma & Louise hun ongewoon, maar romantische leven te leiden terwijl ze die van anderen koelbloedig beëindigen. Een halve aflevering lang had het hier alle schijn van, maar alle perspectief verdween wanneer Villanelle een kogel afvuurde op Eve en haar voor dood achter liet in een Romeins Colosseum.

Het derde seizoen van Killing Eve werd geschreven door Suzanne Heathcote (Fear the Walking dead) en heeft wat moeite om op te boksen tegen de successen van seizoen één en twee. Daar waar de eerste twee seizoenen continu prikkelend waren ben ik tijdens dit seizoen meer dan eens verzwakt in aandacht. De voorgaande schrijvers lijken een duidelijker plot voor ogen te hebben gehad. Dit seizoen kabbelt.

De manier waarop het karakter Villanelle (Jodie Comer, The White Princess) geschreven is vind ik fenomenaal. De Russische huurmoordenares is charismatisch, goedgekleed, sexy, ondenkbaar grappig en bovenal compleet krankzinnig. De wederzijdse aantrekking tussen Villanelle en Eve Polastri (Sandra Oh, Grey’s Anatomy) wordt iedere aflevering aanlokkelijker om te mogen aanschouwen. Al dan niet omdat er vreselijk gespeeld wordt met de aantrekking en afstoting van beide karakters onderling. Wat ervoor zorgt dat ik alle afleveringen op het puntje van mijn fauteuil zit te kijken.

You're a beautiful monster, Villanelle

Ondanks het feit dat seizoen drie niet het beste seizoen in de serie is, zit hij vol met pareltjes van scènes. Mijn absolute favoriet is een scène in waarin Villanelle’s doelwit de aanhoudende hik van de huurmoordenares wil stoppen door haar te laten schrikken. Dit schouwspel, onder begeleiding van de wonderlijke muziek van Tiny Tim, vangt het hele Villanelle gevoel. De scène is ongekend komisch, aandoenlijk en door onverwachte plotwendingen even abrupt beëindigd als hoe deze is begonnen.

Seizoen drie dient om het karakter Villanelle, en de karakters om haar heen, meer menselijkheid te geven. Waar Villanelle voordezen ‘slechts’ een psychopaat was, laat ze steeds meer tederheid zien waardoor je haar, als kijker, meer en meer gunt dat ze krijgt wat ze verdient; Eve Polastri.

En voor wie, net als ik, maar geen genoeg kan krijgen van de serie staat de dvd-box bomvol met extra behind the scenes-beelden. De acteurs vertellen over hun set ervaringen en ook komt het brein achter de outfits van Villanelle, Sam Perry, aan het woord. Een aanrader voor de onvervalste Killing Eve fan.
Volg Killing Eve
Hello, Losers
Hello, Losers