7
Lucas Verbunt geeft "Killing Eve - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 24 augustus 2020.
3
0

Killing Eve - Seizoen 3

Het is alweer het derde seizoen van Killing Eve, waar blijft de tijd? We mogen inmiddels al een paar jaar genieten van het kat-en-muis-spel dat Villanelle (Jodie Comer, The White Princess) en Eve (Sandra Oh, Grey's Anatomy) met elkaar spelen. Vorig seizoen nam het verhaal vele wendingen, dit seizoen is wat kalmer. In hoeverre je een serie over een huurmoordenares kalm kan noemen.

Na het wervelende einde van seizoen twee maakt het derde seizoen rechtsomkeert. Al onze favoriete personages bevinden zich op andere plekken op de aardbol. Ik mistte het onderling contact dan ook wel op het begin van het seizoen. Seizoen drie neemt rustig de tijd om de personages opnieuw aan de kijker te introduceren, na de vele gebeurtenissen van de afgelopen seizoenen. Eve is niet meer hetzelfde persoon als eerst, noch is Villanelle. Deze herintroductie, de verdieping in de personages, is wat dit seizoen sterk maakt.

Killing Eve heeft het nadeel dat het eerste seizoen onevenaarbaar is.

Een ander sterk punt van dit derde seizoen is de verdieping van de onderliggende verhaallijn. Wie zijn de opdrachtgevers van Villanelle en waarom opereren ze op deze manier? Ook komen we meer te weten over Villanelle's verleden en het privéleven van Carolyn (Fiona Shaw, Mrs. Wilson). Hierbij helpen nieuwe personages als Hélène (Camille Cotin, Mouche); Geraldine (Gemma Whelan, Game of Thrones) én Dasha (Harriet Walker, The Spanish Princess).

Killing Eve heeft het nadeel dat het eerste seizoen onevenaarbaar is. Dit maakt het bijna onmogelijk om opnieuw tot dat niveau te stijgen, of het zelfs te overtreffen. Ook dit seizoen lukt dat niet. Waar het plot goed doordacht was en de personages de nodige diepgang kregen, kostte dit punten op het gebied van interactie en tempo. Het tempo van dit seizoen is over het algemeen wat trager; het kabbelt voort. Soms is er opeens een snelle stroming die uit het niets lijkt te komen, en vervolgens gaat het weer wat langzamer. Ik had graag een wat consistenter tempo gezien. Ik merkte dat ik toch niet altijd mijn aandacht erbij kon houden, ik mistte wat spanning.

Killing Eve
© BBC America

Een ander minpunt van dit seizoen ligt bij de interactie. Het meest geweldige aan Killing Eve vind ik de relatie van Eve en Villanelle. Dit seizoen hebben we dit echter weinig kunnen zien, omdat beide personages vooral in hun eigen wereld bezig waren. Dit is elk seizoen wel zo, maar toch is die interactie er ook altijd. Dat was veel minder deze keer en dat mistte ik. Het einde van dit seizoen belooft echter veel goeds voor ronde vier, op het gebied van interactie althans.

Al met al krijgt het derde seizoen van Killing Eve van mij een 7.0!
Volg Killing Eve
Hello, Losers