4.5
Wichita van Rijkom geeft "Killer Women – Eerste aflevering" een 4.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 26 februari 2014.
0
0

Killer Women – Eerste aflevering

Dit seizoen startte ABC weer met een nieuwe serie, genaamd Killer Women. Ze slaan deze keer de handen ineen met uitvoerend producenten Ben Silverman (uitvoerend producent van onder andere The Office en Ugly Betty) en Sofia Vergara (bekend van Modern Family, dit is haar eerste klus als uitvoerend producent overigens). Met zulke namen gekoppeld aan de serie verwacht je als kijker wel een bepaald soort kwaliteit. Nieuwsgierig was ik dus ook om te zien of Killer Women dit ook wel kon waarmaken.

De serie is gebaseerd op de Argentijnse crime-drama Mujeres Asesinas en bewerkt om in de Amerikaanse staat Texas af te spelen. Dit is vanaf de eerste minuut al te merken. De serie voelt erg western aan met hier en daar ook heel wat Latin invloeden. ABC heeft de serie flink gepromoot en hoewel ik tijdens het kijken van de zender (online) wel regelmatig promo’s voorbij heb zien komen wist ik tot ik aan het moment dat de aflevering begon eigenlijk nog niet echt waar het precies over ging. Ja misdaad, met hier en daar wat liefde in de mix. Maar verder …

Alles draait in Killer Women om Molly Parker (Tricia Helfer, Battlestar Galactica). Een Texas Ranger die ondanks haar knappe (misschien ook wel ietwat ‘blonde’) uitstraling zich tot de top van deze organisatie heeft weten te vechten onder het toeziend oog van baas Luis Zea (Alex Fernandez, Devious Maids). Een half jaar geleden is zij bij haar broer Billy (Michael Trucco, Battlestar Galactica) en diens vrouw Nessa (Marta Milans) ingetrokken nadat ze haar man Jake Colton (Jeffrey Nordling, Desperate Housewives) had verlaten. Jake is een staatssenator en weigert van Molly te scheiden. Gaandeweg de eerste aflevering komen we erachter waarom Molly daadwerkelijk zo graag van Jake wil scheiden, en hoe moeilijk die relatie in elkaar zit.

Killer Women focust zich op vrouwen in de misdaad. Zo staan alle zaken ook in het teken van vrouwen en wordt tijdens de eerste aflevering meermaals duidelijk gemaakt hoe bijzonder het is dat een vrouw Texas Ranger is geworden. Een mooi thema maar helaas ontbreekt er nog wat aan de uitwerking. Hoewel het verhaal op papier goed klinkt kon ik maar niet aandachtig naar de eerste aflevering blijven kijken. Ik voelde geen medeleven bij trieste verhalen en/of spannende situaties en vond alles een beetje standaard. Ik wil het acteerwerk nu ook weer niet slecht noemen, maar de chemie tussen de castleden ontbreekt toch echt hier en daar.

De zaak die tijdens de eerste aflevering wordt behandeld is die van een vrouw die een moord pleegt tijdens het huwelijk van het slachtoffer en vervolgens wordt aangezien voor de minnares van de bruidegom. Dit alles blijkt natuurlijk niet het geval, en aan Molly de taak om dit uit te zoeken. Dit doet ze samen met DEA agent Dan Winston (Marc Blucas, Buffy the Vampire Slayer). Al gauw blijkt dat zijn relatie met Molly zich niet alleen beperkt tot het professionele vlak. Zo besluit hij Molly te helpen bij deze zaak die hen beide hun baan kan kosten. Alles voor de liefde hè, hoe voorspelbaar. Maar hoe romantisch dit ook allemaal klikt, de vonken spatten zeker niet van het scherm af. Op wat blikken na zou je bijna niet weten dat ze gevoelens voor elkaar hebben. De klik is er gewoon niet.

Killer Women wijkt op het eerste oog niet veel af van de gemiddelde misdaadserie. Op wat Spaanse en Texaanse invloeden na hadden de verhaallijnen bij iedere andere crime-drama kunnen horen. Door het gebrek aan originaliteit en chemie tussen de castleden ben ik na het zien van aflevering één helaas niet enthousiast geworden over deze serie. Molly komt op mij eerder over als een impulsieve, ietwat naïeve, koude meid dan het sexy rolmodel, workaholic en de goede ondervrager die ze zou moeten zijn en de verhaallijnen zijn het ook allemaal net niet. Wegens tegenvallende kijkcijfers heeft ABC inmiddels bekend gemaakt niet acht maar zes afleveringen van de serie uit te zenden en ik kan ook wel begrijpen waarom. Jammer maar helaas, Killer Women slaat in mijn ogen de plank mis.
Volg Killer Women
Queen Bee
Queen Bee