6
Ron Schoonwater geeft "Killer by the Lake - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Ron Schoonwater op 2 augustus 2019.
0
0

Killer by the Lake - Seizoen 1

Wat een teleurstelling. De laatste aflevering en de ontknoping bederven deze Franse serie. Dan wordt er ineens een atypische karakterisering van een psychisch gestoorde seriemoordenaar neergezet. Door de acteur, die het daarvoor juist zo goed deed, maar zeker ook door de schrijvers/ makers van de serie. Het is het trieste einde van een verder best aardige detectiveserie.

Killer By The Lake gaat ten onder aan het uiterst zwakke einde.

Na een ietwat stroef begin in de eerste aflevering gaat het daarna stukken beter met de kwaliteit van Killer by the Lake. De acteurs lijken zich in het begin niet warm gespeeld te hebben. Gelukkig wordt dit vanaf aflevering twee een stuk beter. Hoewel actrice Marie-Anne Chazel de hele serie zichtbaar blijft worstelen met haar rol als beginnend dementerende Marianne Stocker.

Drie jaar na het oplossen van de vorige moordzaak in Vanished by the Lake krijgen rechercheurs Lise Stocker (nu niet gespeeld door Barbara Schulz zoals in Vanished by the Lake maar door Julie De Bona) en Clovis Bouvier (Lannick Goutry) opnieuw te maken met een ongrijpbare seriemoordenaar. Na een heftig incident wordt het onderzoek in handen gegeven van Diane Varella. Dat zet de toch al wankele onderlinge verhoudingen verder onder druk. Het helpt het onderzoek niet direct verder.

Killer by the Lake is, zoals tegenwoordig gebruikelijk, niet alleen een detectiveserie maar heeft ook veel aandacht voor de privé-verhoudingen. Zeker voor Lise en Clovis is dat logisch aangezien ze samen een relatie hebben en een klein kind aan het opvoeden zijn. Het onderlinge vertrouwen wordt op de proef gesteld als blijkt dat Clovis geheimen heeft. Lise heeft het daarnaast zwaar met het onderzoek, maar ook met haar dementerende moeder. Stress en vermoeidheid zorgen ervoor dat de onderlinge band steeds meer onder druk komt te staan.

Killer by the Lake
© TF1

Het antwoord op de vraag wie het is wordt erg lang verborgen gehouden.

Ook collega's van Lise en Clovis worden tot in het privéleven gevolgd. Net als de buren en goede vrienden van Lise en Clovis. Ook bij hen is er aandacht voor de problemen die zij ondervinden. Langzaam wordt duidelijk dat het verband tussen de seriemoordenaar en de omgeving van de twee hoofdpersonen sterker is dan gedacht. De seriemoordenaar heeft namelijk informatie die alleen mensen in de nabije omgeving van het onderzoek hebben. Het zorgt voor verschillende verdachtmakingen die wel heel erg dicht bij Lise en Clovis komen.

In het middenstuk komt de serie tot volle wasdom. De spanning en de onverwachte plotwendingen zorgen ervoor dat de kijker de serie ingezogen wordt. Het antwoord op de vraag wie het is wordt erg lang verborgen gehouden. Helaas valt de uitwerking op het einde dus volledig door de mand. Killer by the Lake speelt zich af in het idyllische plaatsje Annecy in Zuid-Frankrijk. Het levert mooie sfeervolle plaatjes op. Het geeft de serie meer cachet. De beeldvoering heeft wat weg van vergelijkbare Scandinavische series. Een wat donker beeld om de duistere sfeer verder vorm te geven.

Killer by the Lake gaat ten onder aan het uiterst zwakke einde. Jammer, want daarvoor werd de spanning, maar ook de onderlinge verhoudingen goed uitgewerkt. Tijdens de serie leek het te geven cijfer langzaam omhoog te gaan. Door het einde blijft de serie echter steken op een mager zesje. Aan de ene kant voelt dat nog als teveel. Aan de andere kant wil ik ook het sterkere middenstuk tegemoet komen. Het grootste deel van de tijd was het namelijk het aankijken meer dan waard.
Volg Killer by the Lake
Episode 8
Episode 8