7
Ron Schoonwater geeft "Karppi - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 29 januari 2021.
1
0

Karppi - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Karppi (Deadwind) kent een beetje dezelfde kenmerken als het eerste. Vrouwelijke politie detective (Sofia Karppi) vecht met haar persoonlijke omstandigheden. De dood van haar man heeft haar achtergelaten met een jonge, om aandacht vragende zoon. Haar uitwonende stiefdochter maakt het zichzelf niet makkelijk door gebruik van drugs. Wanneer de dochter drugs vindt en dit wil gaan verkopen, komen er andere problemen naar boven die nauw verbonden zijn met de zaak die Sofia oppakt. Dat Sofia zichzelf liever bezig houdt met haar werk dan met haar gezin helpt haar niet in haar privéleven.

Karppi
© YLE

De relatie tussen Sofia en haar directe collega Sakari Nurmi lijkt uit te monden in een liefdesrelatie. Daar lijkt echter telkens wat tussen te komen. Deze keer lijkt de anders wat afstandelijke Sofia meer genegen naar een innigere relatie met Sakari. De laatste wordt echter geconfronteerd met eigen privé problemen. Die problemen zorgen ervoor dat hij nu juist afstandelijker wordt richting Sofia. Verder blijft het tweetal nauwgezet onderzoek doen naar hun zaak, de moord op een tweetal zeelieden. Hun persoonlijke relatie lijkt daar niet zoveel invloed op te hebben.

Karppi volgt de bekende verhaallijnen van een Scandinavische detectiveserie.

Dit seizoen heeft die zaak van de moord op de twee zeelieden ook te maken met politiek. Er is natuurlijk een verband tussen de andere zaak die Karppi oppakt, die waarin drugs een centrale rol speelt. Alles lijkt samen te hangen met een gebeurtenis op een schip. Dat schip speelt ook een centrale rol in een mogelijke fraudezaak die politieke gevolgen kan hebben. Een belangrijke getuige lijkt daarbij gedood te zijn.

Karppi
© YLE

Karppi volgt de bekende verhaallijnen van een Scandinavische detectiveserie. Soms is het plot wel erg ongeloofwaardig. De zelfmoord van een van de hoofdpersonages vind ik persoonlijk vreemd. Ik kan niet zo goed bedenken wat de reden van die persoon is. Bovendien wordt er in de serie ook geen reden voor gegeven. Karppi kreeg bij het eerste seizoen nog het voordeel van de twijfel, maar deze keer is het duidelijk dat de Finse serie net boven de middelmaat zit. Het plot is overigens wel goed gevonden. Hoewel je eigenlijk aan het begin al kan weten wie de dader is, blijft het tot het einde toch een aardige verrassing. In die zin is het tweede seizoen een goede en regelmatig spannende serie om te volgen. Zeker als je van Scandinavische krimi's houdt val je je aan Karppi geen enkele buil.
Volg Karppi
The Ruins
The Ruins