8.5
anonymous geeft "Justified - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 20 juli 2014.
2
0

Justified - Seizoen 1

De uiterst succesvolle misdaad/thriller auteur Elmore Leonard overleed vorig jaar op 87 jarige leeftijd. Veel van zijn boeken werden verfilmd of vormden de basis voor een script ; Get Shorty, Jackie Brown om maar eens wat te noemen. De serie Justified is ook gebaseerd op drie van Leonard’s boeken; Pronto, Riding the rap en Fire in the Hole.

Justified neemt u mee naar de zuidelijke staat Kentucky. US Marshal Raylan Givens (Timotyhy Olyphant, Deadwood) houdt er een ouderwetse maar rechtvaardige moraal op na. Als er door een ander als eerste een beweging richting een wapen gemaakt wordt, is het gerechtvaardigd om hem neer te schieten. Deze handelswijze brengt hem regelmatig in conflict met zijn meerderen. Nadat hij in Miami een maffialid op klaarlichte dag neerschiet is de maat dan ook vol en wordt hij overgeplaatst naar de streek van zijn jeugd, Lexington Kentucky. In het dorpje Harlan is hij opgegroeid en hij kent de mensen dan ook zoals ze hem ook kennen. Het arme en landelijke mijngebied herbergt echter vele geheimen. Geheimen waar Raylan beetje bij beetje mee te maken krijgt.

De familie Crowder controleert het gebied qua misdaad en de inkomsten hieruit. Zoon Boyd Crowder , schitterend neergezet door Walton Goggins (The Shield,SOA) was ooit een jonge collega van Raylan toen ze samen in de mijnen werkten. De familie stelt de nieuwsgierigheid van Raylan echter niet op prijs. De bloedmooie Ava Crowder (Joelle Carter, High Fidelity) was getrouwd met de broer van Boyd. Ze was zijn losse handjes echter zat en op een avond schoot ze hem thuis dood. Dat is het vertrekpunt van US Marshal Raylan Givens. Zijn vader ontkomt ook niet aan zijn kritische onderzoeken en de verhouding en het ´oude zeer´ tussen die twee wordt soms weergaloos goed in beeld gebracht. Gaandeweg ontwikkelt zich een rode lijn in het verhaal waarbij de zijsprongen zeker niet te versmaden zijn.

Raylan komt steeds meer te weten over wat er zich allemaal heeft afgespeeld in de streek tijdens zijn afwezigheid. De demonen uit zijn eigen jeugd komen af en toe ook om de hoek kijken en geven ons een inkijkje in de ‘ware’ Raylan. Bizarre typetjes passeren de revue. Justified is anders dan andere TV-series. Het ‘ademt’ een eigen sfeer. Het is hilarisch, keihard en dan weer ontroerend. De humor is nooit ver weg en de actie is er niet om de actie zelf, maar omdat het feilloos in het verhaal past. Walton Goggins en Timothy Elephant zetten echt een top prestatie neer en verdienen beiden een onderscheiding voor hun werk. Het script is intelligent in elkaar gezet en nergens krijg je het idee dat er ‘gespeeld’ wordt. De serie heeft inmiddels al vijf seizoenen en het zesde seizoen komt er ook. Dat is wat mij betreft een goede zaak want Justified is weer zo’n serie die de tand des tijds ruimschoots kan doorstaan zonder kwaliteit in te leveren.

Stelt u zichzelf voor op een schommelstoel op een veranda ergens in het prachtige landschap van Kentucky. De zon legt een lome deken over alles en iedereen en u nipt rustig uit een glas gevuld met de beste Kentucky Bourbon of ijskoud citroen water. Alles is zoals het hoort te zijn, totdat plots de vlam in da pan slaat en de ondergrondse roerselen aan de oppervlakte komen. Roerselen die niemand onberoerd laat… Zien we daar Raylan met zijn cowboyhoed wuiven ? Justified is ‘hot’, gaat dat zien.
Volg Justified
The Promise
The Promise