10
Christophe Vermaelen geeft "Justified - seizoen 3" een 10.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 10 december 2016.
5
0

Justified - seizoen 3

Ze zijn niet dik gezaaid; de series die ik een perfecte score geef. Het eerste seizoen van Justified kampt nog wat met beginnersfoutjes, maar het tweede behoort tot het allerbeste wat televisie te bieden heeft. Vandaar dat ik de terugkeer van deputy U.S. Marshal Raylan Givens (Timothy Olyphant, Deadwood) voor een derde seizoen als een godsgeschenk beschouw. Het is fijn om je op iets te verheugen en nog fijner wanneer je verwachtingen worden ingelost. Ik vind het moeilijk om niet lyrisch te worden als ik denk aan de stijlvolle dialogen, de volmaakt in beeld gebrachte sets, de puike acteerprestaties en de broeierige sfeer in Harlan County, Kentucky. En van alle fictieve personages in serieland, is Raylan míjn absolute favoriet.

Ze zijn niet dik gezaaid, de series die ik een perfecte score geef.

In dit derde seizoen introduceren de scenaristen enkele nieuwe, flamboyante personages zoals Robert Quarles, een zware jongen van de Detroit maffia (Neal McDonough, Arrow), Ellstin Limehouse (Mykelti Williamson, 24), de charismatische zwarte leider van de Noble’s Holler bende, maar ook U.S. Marshal Karen (Carla Gugino, Wayward Pines) die haar oog laat vallen op Raylan. Quarles is naar Harlan gekomen om er de markt voor de drug 'oxycontin' (bijgenaamd hillbilly heroine) over te nemen. Ellstin bewaart de miljoenenerfenis van de Bennet clan, die in seizoen twee werd uitgeschakeld, op zoon Dickie Bennet na. Alle slechteriken, inclusief opportunist Boyd Crowder (een geniale Walton Goggins, Vice Principals), proberen met stelen of dealen rijk te worden, iets wat hen maar moeilijk lukt sinds Raylan Givens uit Florida werd verbannen om naar het afgelegen Harlan County terug te keren.

Justified
© FX

De verhaallijnen uit Justified hebben minder diepgang dan die uit pakweg The Soprano’s of Breaking Bad, maar de serie kan concurreren met dergelijke grootheden omwille van de acteurs. Zij hebben zich echt hun personage eigen gemaakt. Personages die ook in de volgende drie seizoenen nog verder zullen worden uitgewerkt, iets wat ik heel fijn vind. Je zult de scenaristen van Justified nooit op losse eindjes betrappen. Elke verhaallijn wordt netjes afgesloten, al gebeurt dat niet altijd in één en hetzelfde seizoen.
De serie draait rond vriendschap, respect, ethiek en liefde aan de ene kant en hebzucht, (soms extreem) geweld, uitbuiting en moord aan de andere. In feite dus de strijd van goed versus kwaad. Omdat alles zo stijlvol in beeld wordt gebracht, ga je er als kijker soms aan voorbij dat Justified een rauwheid over zich heeft die je maar zelden terugvindt in Amerikaanse series. En alles voelt authentiek. Met drie seizoenen achter de kiezen, krijg je het gevoel dat je Kentucky beter begrijpt, de mensen en de plek waar ze wonen.

De Wyatt Earp van Harlan County is nog lang niet klaar om Stetson, badge en pistool in de kast op te bergen.

Na het bekijken van seizoen drie van Justified ben ik maar wat blij dat ik achterloop, want dit betekent dat seizoen vier al in de winkelrekken ligt. De Wyatt Earp van Harlan County is nog lang niet klaar om Stetson, badge en pistool in de kast op te bergen, hoe graag zijn grote liefde Wynona (Natalie Zea, The Shield) dat ook zou willen. Deze serie is niet zo bekend bij het grote publiek, maar is echt een aanrader voor de meerwaardezoeker. Er werden in totaal zes seizoenen van gemaakt.
Volg Justified
The Promise
The Promise