Sam Blaauboer geeft "Jujutsu Kaisen - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Sam Blaauboer op 14 Maart 2022.
2
0

Jujutsu Kaisen - Seizoen 1

Jujutsu Kaisen is een anime gebaseerd op de gelijknamige manga van Gege Akutami en geanimeerd door de welbekende MAPPA studio.

Terwijl er al honderden Shōnen anime te vinden zijn, probeert Jujutsu Kaisen een nieuw perspectief te bieden in dit genre. De anime, gemaakt door de beroemde studio MAPPA (ook bekend van Attack on Titan seizoen 4), houdt vast aan alle typische Shōnen capriolen, maar probeert ook meer diepte en een verbluffende soundtrack te integreren. Is dit genoeg om zich te onderscheiden van andere anime? Of is de Shōnen-mal te moeilijk om te doorbreken?

Jujutsu Kaisen
© MBS

In Jujutsu Kaisen volgen we de middelbare scholier Yuuji Itadori (Junya Enoki, High-Rise Invasion) die zich maar al te graag verdiept in paranormale activiteiten met zijn club. Zijn rustige en ontspannen levensstijl verandert snel wanneer hij een verzegeld vervloekt object in handen krijgt. Door een reeks van bovennatuurlijke gebeurtenissen wordt Yuuji plotseling een compleet andere wereld ingegooid. Eentje vol met vloeken en het paranormale. Yuuji ervaart de bedreiging die deze vloeken vormen voor de samenleving terwijl hij zijn eigen krachten ontdekt. Hij sluit zich aan bij de Tokyo Metropolitan Jujutsu Technical High School en begint een pad te bewandelen waarvan hij niet kan terugkeren: het pad van een Jujutsu-tovenaar.

De anime is prachtig om naar te kijken.

Laat ik beginnen met de positieve punten. De anime is prachtig om naar te kijken. De animatie en stijl is modern en helder. De beelden in de vechtscènes zijn eenvoudig, maar verbluffend. De audio, zowel de soundtrack als de (Japanse) stemmen passen erg goed bij de anime, wat de kijkervaring erg fijn maakt. De personages zijn ook goed uitgewerkt. Ze zijn geschreven met de gedachte dat ze fouten kunnen (en mogen) maken, en zijn vanaf het begin niet perfect. Motivatie, relaties tussen personages, en achtergrondverhalen gaven de personages redelijk wat diepte, wat leuk was om te zien in vergelijking met andere Shōnen anime.

Jujutsu Kaisen
© MBS

De anime deed me erg aan Bleach (2004) denken, maar zonder de onnodige 'eerder in Bleach filler' die je kreeg in Bleach. Ook de actie- en comedy-balans deed me denken aan andere anime. Denk dan bijvoorbeeld aan My Hero Academia. Niet vreemd aangezien beide anime thuishoren in het Shōnen genre. Deze balans tussen komedie en actie maakte de donkere tonen van de anime ook wat lichter, wat ik best wel fijn vond. Helaas heb ik wel wat minpunten.

Er is helaas maar zoveel dat je in 20 minuten kunt stoppen.

Hoewel de anime goed is, sommigen zouden zelfs heel goed zeggen, is het naar mijn mening niets bijzonders. Het trok me niet zoals Attack on Titan of Death Note dat konden. Bovendien waren sommige delen van het verhaal erg snel. Wat kan leiden tot verwarring. Ook al is de relatie tussen de vele personages goed en leuk om te zien, liet de ontwikkeling van sommige personages wat te wensen over. Er is helaas maar zoveel dat je in twintig minuten kunt stoppen.

Aan het eind van de dag toonde Jututsu Kaisen dat het potentieel had om hoog in de lijsten te komen. Helaas wist het niet de mal van het Shōnen-genre doorbreken. Het verhaal, de animatie, en de audio was goed en tegen het einde van het seizoen werd het erg goed. Maar helaas blijft het in mijn ogen een goede, maar alledaagse Shōnen-anime.
Volg Jujutsu Kaisen
Shibuya Incident - Gate, Close
Shibuya Incident - Gate, Close