7
anonymous geeft "Judas - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 8 januari 2019.
1
0

Judas - Eerste aflevering

Afgelopen zondag (6 januari) werd de eerste aflevering van de Nederlandse serie Judas op RTL uitgezonden. Na het grote succes van het boek over Astrid Holleeder en haar familie zijn de verwachtingen dan ook hooggespannen. In deze zesdelige serie zien we het leven van Astrid en het reilen en zeilen van haar familie.

In Judas wordt Astrid gespeeld door Rifka Lodeizen (Verdwijnen, 2017) en Willem door Gijs Naber (Penoza). Wat gelijk opvalt is dat er geprobeerd wordt om Gijs compleet op Willem te laten lijken. Dit hebben ze gedaan met een nepneus, gebitsprothese en een soort masker op zijn gezicht. Dit ziet er wel een beetje gek uit, omdat Gijs zelf nu bijna onherkenbaar is geworden.

Judas
© Videoland

In de eerste aflevering zien we een soort inleiding naar de beslissing van Astrid en haar zus Sonja (Marit van Bohemen, Voetbalvrouwen 2009-2010) om tegen hun broer Willem te getuigen in de rechtszaak. Dit vergt nogal wat van de kijker, omdat we alle kanten op worden geslingerd in de tijd en naar verschillende situaties. De aflevering begint met een mislukte aanslag op Cor van Hout in de auto, gaat naar vakanties, weer naar de toekomst waarbij de getuigenis wordt overwogen, weer terug naar het moment dat Willem wordt vrijgelaten (in welk jaar was dat ook alweer...?). Ik ben het spoor een beetje bijster. Verder ligt het Amsterdamse accent er zo dik bovenop en is tevens slecht te verstaan. Na wat online research blijkt dat ik niet de enige ben die dit zo heeft ervaren. Het geluid was niet om over naar huis te schrijven.

Neemt niet weg dat het acteerwerk goed is, Gijs en Rifka kennen wat dat betreft het klappen van de zweep en draaien hun hand niet om voor de verschillende kanten in hun rol. Zo laat Gijs een Willem Holleeder zien als betrokken broer naar een paranoïde crimineel. Daarnaast blijft verhaallijn wel boeiend. Het boek was niet voor niets een groot succes, de kijker is wel degelijk geïnteresseerd in hoe het verder gaat met Astrid. En ik ook, daarom heeft Judas van mij toch een mooie 7 gekregen. Ik zit aanstaande zondag weer rond de klok van 20.00 uur weer voor de buis.
Volg Judas
Slapen
Slapen