7.5
anonymous geeft "Jonathan Strange & Mr Norrell - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 15 juli 2015.
2
0

Jonathan Strange & Mr Norrell - Seizoen 1

Zondagavond, 22.00 uur, BBC1; dit betekent dat je een kwaliteitsserie kunt verwachten die bedoeld is voor een groot publiek. Ik was dan ook lichtelijk verbaasd toen ik zag dat Jonathan Strange & Mr Norrell de nieuwe zondagavondserie van de BBC was. Een fantasyserie wordt niet vaak uitgezonden op zo’n belangrijk tijdstip. Aangezien ik het boek van Susanna Clarke, waar de serie een verfilming van is, ooit met veel plezier heb gelezen, was ik erg benieuwd naar de serie. Het boek is toch wel voor de gevorderde lezer en fantasyfan. Zou het de BBC gelukt zijn om hier een serie van te maken die bij het grote publiek in de smaak valt? Hoewel de serie erg mooi gemaakt is en de acteurs de personages overtuigend neerzetten, blijft Jonathan Strange & Mr Norrell toch echt een serie voor de echte liefhebber.

Jonathan Strange & Mr Norrell speelt zich af in een alternatief negentiende-eeuws Engeland, waar magie vroeger veel gebruikt werd maar tegenwoordig alleen nog in theorie besproken wordt. Tot Mr Norrell (Eddie Marsan, Sherlock Holmes, Ray Donovan) bewijst dat magie nog steeds kan worden uitgevoerd. Hij vertrekt naar Londen met zijn bediende Childermass (Enzo Cilenti, Rome) om magie weer respectabel te maken en het in te zetten in de oorlog tegen Napoleon. Ondertussen heeft Jonathan Strange (Bertie Carvel, Babylon) van een straatgoochelaar gehoord dat het zijn lot is om een groot tovenaar te worden en zet hij de eerste stappen in de wereld van magie. Uiteindelijk gaat hij in de leer bij Norrell, waarna de twee zich inzetten om Engeland veilig te houden en magie terug te halen naar het Britse rijk.

De opzet van het verhaal klinkt erg spannend en geeft het idee dat er veel actie in voorkomt, maar het tempo van Jonathan Strange & Mr Norrell is vrij langzaam. Er is veel aandacht voor manieren en de plek van magie in de maatschappij (is het respectabel of niet), en er wordt veel gepraat en gediscussieerd. Hierdoor is er relatief weinig echte ‘actie’. Vooral in de eerste helft van de serie kabbelt het verhaal een beetje voort. In de tweede helft van de serie ligt het tempo wel iets hoger, doordat er meer gebeurt en de personages meer actie ondernemen, maar de dialogen blijven belangrijk. Ook de subplots zorgen ervoor dat het tempo wat laag ligt. De plots nemen allemaal de tijd om zich langzaam te ontwikkelen en pas in de tweede helft van de serie wordt het duidelijker welke kant ze opgaan.

Niet alleen het lage tempo zorgt ervoor dat alleen de echte liefhebbers blijven kijken, ook de complexiteit van het verhaal draagt hieraan bij. Verschillende verhaallijnen lopen door elkaar en het is niet vanaf het begin duidelijk welke details belangrijk zijn en welke niet. Daarnaast zijn ook de personages en hun moraliteit complex. Er is geen duidelijke held in dit verhaal en de scheiding tussen goed en kwaad raakt soms vertroebeld. Zo lijkt Strange in het begin de held van het verhaal te worden, terwijl zijn karakter steeds duisterder wordt. Ook veel van de andere personages blijken onverwacht donkere kanten te hebben of juist goede intenties. Dit maakt het verhaal en de personages interessanter maar vraagt wel extra aandacht van de kijker. Ook een compliment aan de acteurs hoort hierbij: puur door hun gezichtsuitdrukkingen weten ze ontzettend veel emoties en innerlijke strubbelingen duidelijk te maken.

Zoals al eerder genoemd, Jonathan Strange & Mr Norrell is gebaseerd op een boek, en persoonlijk was ik ook benieuwd naar hoe de serie zich zou verhouden tot het boek. Het is begrijpelijk dat er dingen sneuvelen in een verfilming, het is nu eenmaal niet mogelijk om een boek van duizend pagina’s in zeven afleveringen te proppen. Hoewel de serie zeker recht doet aan het boek zijn er toch bepaalde concessies gemaakt. Zo worden Mr Norrell en Jonathan Strange in de serie veel eerder bij elkaar gebracht dan in het boek, waardoor vooral Strange’s personage veel minder tijd heeft om zichzelf losstaand van Mr Norrell als karakter te introduceren en te ontwikkelen. Nu is dit een logische keuze: je wil immers de twee hoofdpersonages naast elkaar zien en de interactie tussen de twee is zeer vermakelijk. Waar ik de logica niet van inzag, was dat het einde van de serie veel minder optimistisch is dan het einde van het boek. Waar het boek eindigt met een hoopvol gevoel, is dat bij de serie een stuk minder aanwezig en dat is jammer.

Jonathan Strange & Mr Norrell vraagt veel van zijn kijkers. Het is een verwarrend verhaal met verschillende verhaallijnen en complexe personages. Je moet hier wel echt doorheen zetten. Ik heb de serie met veel plezier gekeken, maar mijn zus is na een paar afleveringen afgehaakt omdat ze niet in het verhaal kon komen. Je moet de aandacht er dus goed bijhouden en daar krijg je dan ook veel voor terug. Het is een rijk verhaal in een intrigerende wereld met een mooie mythologie. Daarnaast ziet de serie er prachtig uit en zetten de acteurs stuk voor stuk uitstekende optredens neer. Er zijn dan ook veel aspecten die ik hier nog had willen bespreken, maar dan zou deze recensie nooit eindigen. Ook als verfilming van een boek is Jonathan Strange & Mr Norrell knap gemaakt. Het verhaal lijkt niet verfilmbaar en toch is het de makers heel aardig gelukt. Ik zou echter iedereen die van de serie genoten heeft, aanraden het boek ook te lezen. Doordat daar meer ruimte is, zijn de personages net iets beter uitgewerkt en is het verhaal iets duidelijker. En dan kun je het zelf aanvullen met de mooie beelden uit de serie.
Volg Jonathan Strange & Mr Norrell
Jonathan Strange & Mr Norrell
Jonathan Strange & Mr Norrell