8
Dave Scholting geeft "Jessica Jones - seizoen 1" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 13 juli 2019.
0
0

Jessica Jones - seizoen 1

Eind vorig jaar heb ik het eerste seizoen van Marvel's Daredevil bekeken en daar was ik zeer enthousiast over. Na enkele andere series gezien te hebben vond ik het tijd worden voor de tweede samenwerking tussen Netflix en Marvel: Jessica Jones. Zou deze serie van hetzelfde niveau zijn als Daredevil? In tegenstelling tot Daredevil kende ik het personage Jessica Jones nog niet. In mijn tienerjaren las ik weliswaar verschillende Marvel-comics, maar Jessica Jones verscheen pas in 2001 in die comics terwijl Daredevil al in de jaren '60 werd geïntroduceerd.

Jessica Jones was voor mij dus een totaal onbekend personage, maar ik moet zeggen dat de tv-versie mij prima is bevallen, ondanks dat de serie niet het niveau van Daredevil haalt. Althans, dit eerste seizoen niet in ieder geval. Hoewel Krysten Ritter (Breaking Bad) het als het titelpersonage Jessica Jones niet onaardig doet, vind ik het karakter minder interessant dan Matt Murdock alias Daredevil, in de Marvel-reeks gespeeld door Charlie Cox.

[image-58266]

Ook de schurk waar Jones het tegen op moet nemen in dit eerste seizoen, Kilgrave (David Tennant, Broadchurch), vind ik een minder indrukwekkende slechterik dan de imposante Kingpin uit Daredevil. Maar die werd dan ook meer dan voortreffelijk vertolkt door Vincent D'Onofrio (Emerald City). Gelukkig heeft Jessica Jones wel een paar fijne side-kicks om zich heen die mij prima wisten te vermaken en soms zelfs te verrassen. Carrie-Anne Moss (The Matrix) speelt de harde, sluwe advocate Jeri Hogarth en doet dat op overtuigende wijze en ook Eka Darville (The Originals) als junkie Malcolm mag zeker niet onvermeld blijven.

Gelukkig heeft Jessica Jones een aantal side-kicks om zich heen die mij prima wisten te vermaken en soms zelfs te verrassen

Jessica Jones is een jonge vrouw die na een traumatische ervaring gestopt is met haar superhelden-activiteiten en nu werkt als privé-detective. Die traumatische ervaring heeft zij te danken aan ene Kilgrave, een man die de gave heeft om andere mensen zijn wil op te leggen en op die manier ook andere mensen voor zijn karretje spant om het vuile werk voor hem op te knappen. Kilgrave is geobsedeerd door Jones, omdat zij de enige is die uit zijn greep wist te ontsnappen en hij probeert er dan ook alles aan te doen om haar te vinden en terug te laten keren in zijn leven. Hij schuwt daarbij niets of niemand en kijkt daarbij niet op een slachtoffer meer of minder, tot grote woede en frustratie van Jones.

Jessica Jones

Hoewel Jessica Jones in de schaduw staat van Daredevil is het absoluut geen slechte serie geworden

Hoewel Jessica Jones in het eerste seizoen wat mij betreft dus in de schaduw staat van Daredevil, is het absoluut geen slechte serie geworden. Sommige verhaallijnen hadden wat mij betreft wat beter uitgewerkt kunnen worden, zoals de verhaallijn wat betreft het personage Simpson (Wil Travel, Once Upon a Time). Daarnaast voelen bepaalde afleveringen wat lang aan omdat de makers ergens naartoe willen werken, maar daar net iets te veel tijd voor nemen en dit moeten opvullen met scènes die er eigenlijk makkelijk uit hadden kunnen blijven. Maar al met al is dit eerste seizoen van Jessica Jones prettig kijkvoer gebleken. Op 14 juni verscheen het derde en tevens laatste seizoen van Jessica Jones. Op basis van dit eerste seizoen hadden er best nog een paar seizoenen bij gemogen, maar ik heb in ieder geval nog twee seizoenen om naar uit te kijken.
Volg Jessica Jones
AKA Everything
AKA Everything