8
anonymous geeft "Jane the Virgin - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door anonymous op 5 februari 2016.
1
0

Jane the Virgin - Seizoen 1 (DVD)

Je bent maagd. Dat hoop je te blijven tot je huwelijksnacht. Je gelooft in traditionele normen en waarden. Dan slaat het televisie-noodlot toe. Je raakt kunstmatig geïnsemineerd met het goedje van een latin lover. Een hete chico waar je toevallig altijd een oogje op had... Ay, dios mio! Dat terwijl je net verloofd bent en jouw droomvent dacht te hebben gevonden. Dan zit je dus met je handen in het bevallige haar. Het bevallige haar van Gina Rodriguez. Je kunt het slechter treffen.

Ontmoet Jane (Gina Rodriguez), zij is namelijk degene die dit allemaal overkomt. Gedurende het eerste seizoen zien wij hoe Jane met haar 'nieuwe' leven probeert om te gaan. Haar leven verandert in het type soap dat zij kijkt op televisie. Het type soap waar haar vader in speelt. Empire toonde onlangs dat mensen niet vies zijn van een serie met soapachtige wendingen. Althans, het eerste seizoen. Het tweede seizoen is helaas stukken minder. Ik ga nu echter iets verklappen... Jane the Virgin is veel beter dan Empire!

Jane the Virgin is op dit moment een van de betere series op een Amerikaanse netwerkzender. De critici zijn er lovend over en Gina Rodriguez werd de eerste acteur van The CW die werd genomineerd voor een belangrijke prijs. Mevrouw Rodriguez werd ook de eerste acteur van The CW die de desbetreffende prijs, een Golden Globe, mee naar huis mocht nemen. Iets wat dit jaar over werd gedaan door Rachel Bloom van Crazy Ex-Girlfriend. Dat is grappig, want beide series zijn absoluut geen kijkcijferkanonnen. De overige series van The CW behalen veel betere kijkcijfers, maar kritisch gezien zijn zij nooit zo positief ontvangen als deze twee series. Dat is natuurlijk de hoofdreden dat de zender Jane the Virgin en Crazy Ex-Girlfriend (nog) niet cancelt.

De serie wordt gedragen door een voortreffelijke cast. Gina Rodriguez draagt deze serie en veel van het succes is aan haar te danken. Jane is 'the girl next door', een doodnormale meid met ambitie en dromen. Rodriguez slaagt erin om meerdere facetten van deze jonge vrouw treffend te belichten. Zij is sympathiek en verandert al snel in een personage die je in je armen sluit. Dat is grotendeels te danken aan het scherpe script dat steeds het randje opzoekt. Jane the Virgin weet dat veel situaties hoogst onwerkelijk en over de top zijn. Het gaat in dit soort series om het zoeken van de juiste balans. De serie begrijpt echter dat wanneer je er voor gaat, je het ook echt moet omarmen. Kijk maar naar de cheesy voice-over. De absurde geluidseffecten. Of het aangedikte spel van Jaime Camil (Rogelio). De serie gelooft in wat het wil vertellen en dat is te zien aan de uitvoering. De cast gaat er ook helemaal voor en heeft zichtbaar lol in het spelen van deze personages. Dat merk je terwijl je op de bank zit met je chips en frisdrank naar keuze.

In essentie is Jane the Virgin een serie over Jane, maar de serie gaat ook over de andere sterke vrouwen in haar familie. De serie gaat over je niet uit het veld laten slaan. Jane the Virgin toont sterke onafhankelijke vrouwen die niet bang zijn om moeilijke beslissingen te nemen. Girlpower is alom aanwezig. Maar laat dat geen reden zijn voor mannen om niet naast hun partner op de bank te duiken. Dit is een hele vermakelijke serie die zeker ook mannen zal aanspreken. Het plot vordert zich snel en de afleveringen worden op een frisse, humoristische manier gebracht. En, wie kijkt er namelijk niet graag naar Gina Rodriguez?

De kijker die het fenomeen televisie ook een beetje volgt en zich verdiept in wat er in het wereldje gebeurt, zal Jane the Virgin zeker kunnen waarderen. Diversiteit is hét onderwerp in film- en televisieland en zal dat vermoedelijk nog lang blijven. Kijk maar naar het #OscarsSoWhite gebeuren. Jane the Virgin (maar ook series als Orange is the New Black, Empire, Fresh Off The Boat, Master of None, Survivors Remorse, Devious Maids, Power en Black-ish) bewijst dat een serie die gedragen wordt door een diverse cast een verrijking kan zijn voor de televisiewereld. Wat dat betreft gebeuren de interessantste ontwikkelingen op dit gebied op televisie. Zoals ik vaker zeg: het kleine scherm doet in bijna alles allang niet meer onder voor het grote scherm. In dit geval zijn het latino's en vrouwen (net als Devious Maids) die op de voorgrond treden. Dat resulteert in een frisse uitvoering. Een uitvoering die een andere kijk op de wereld heeft en op de verhalen die verteld worden. Dit soort verhalen en mensen doen er ook toe, maar zijn tot op heden altijd onderbelicht geweest. Vreemd, want film en televisie dient altijd een reflectie te zijn op de wereld waarin wij leven. Deze wereld kent verschillende soorten mensen, opvattingen en culturen. Dus nogmaals, voor wie daarin geïnteresseerd is: geef Jane the Virgin en de andere genoemde series eens kans.

De DVD zelf heeft nog een aantal leuke extra's. Er zijn twee featurettes te zien: Jane the Virgin: Immaculate Creation en Getting to Know the cast of Jane the Virgin. De DVD bevat ook scenes die niet op televisie zijn uitgezonden en een Gag Reel. Allemaal niet opzienbarend, maar wel leuk om te zien voor de kijker die heeft genoten van dit eerste seizoen.
Volg Jane the Virgin
Chapter One Hundred
Chapter One Hundred