8.5
Leoni Jansen geeft "Jane the Virgin - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 8.5.
Geschreven door Leoni Jansen op 4 Maart 2015.
0
0

Jane the Virgin - Seizoen 1 (Eerste deel)

Met lage verwachtingen ben ik aan deze serie begonnen, ik was van plan de serie over te slaan omdat ik nogal moeilijk ben met komedies, maar toen Net5 de uitzendingen startte ben ik toch ingestapt. En wat ben ik daar blij mee! Deze serie is de verrassing van het jaar. Grappig, over de top zonder meteen in SBS6 platheid te vervallen, een serie die je niet zonder glimlach kunt kijken. Een aanwinst bij de series voor vrouwen. Want voor heren is het, helaas, niet echt geschikt. (Misschien krijg ik onder deze recensie nu veel commentaar van mannen die de serie ook helemaal geweldig vinden?)

Jane the Virgin vertelt het verhaal van Jane Villanueva (Gina Rodriguez, The Bold and the Beautiful) een jongedame die met seks wacht tot het huwelijk, maar die per ongeluk kunstmatig geïnsemineerd wordt. In eerste instantie wil ze de baby afstaan aan de vader van het kind en zijn vrouw, Rafael en Petra Solano, om daarna verder te kunnen met haar eigen leven en te trouwen met haar vriend Michael (Brett Dier, Ravenswood). Maar het loopt niet helemaal zoals Jane gepland had. Het loopt zelfs heel anders dan iedereen gedacht had.

Jane werkt in het hotel waar Rafael de eigenaar van is waar een moord wordt gepleegd, op de minnaar van Petra, die agent, en ex, Michael dan weer moet onderzoeken. En dat is precies een goede omschrijving voor deze serie. Alle verhalen zijn door elkaar heen met elkaar verbonden en er worden steeds weer nieuwe onthullingen gedaan. Heel kunstig gedaan en verrassend genoeg, net nog voldoende onvoorspelbaar om je aan de buis gekluisterd te houden.

Op de achtergrond speelt het verhaal van de vader en moeder van Jane. Een hilarische rol voor Jamie Camil (die hiervoor vooral in Spaanstalige series speelde) als vader Rogelio. Een acteur in een telenovela met alle aandacht en rijkdom die daarbij horen, alle overige spelers volgen de serie in de serie. Snap jij het nog? Na al die jaren komt hij erachter dat hij een dochter heeft en hij wil de jaren die hij gemist heeft goed maken maar pakt dat door zijn op zichzelf gefocuste ego helemaal verkeerd aan.

Om het allemaal nog absurder te maken zit er een voice-over door de serie heen. Deze stem geeft soms vocaal commentaar en soms komt het commentaar als tekst door het beeld. De stem zegt wat jij op dat moment ook denkt, de tekst helpt je om de verhaallijnen weer op een rij te krijgen of geeft grappige ondertiteling bij de uitspraken die de acteurs doen. Zin in een avondje ongestoorde zotheid om je humeur te verbeteren? Kijk dan Jane the Virgin.
Volg Jane the Virgin
Chapter One Hundred
Chapter One Hundred