7.5
Ron Schoonwater geeft "Jamestown - Seizoen 3" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 december 2019.
0
0

Jamestown - Seizoen 3

Aan alles komt een einde. Het laatste seizoen van het avontuurlijke Britse kostuumdrama Jamestown voldoet aan bijna alle verwachtingen. Er is echter een groot minpunt: het einde is wel heel ongelukkig gekozen.

Daarvoor is het echter acht afleveringen genieten van het wel en vooral wee in en rondom het pioniersfort Jamestown. Denk aan de omzichtig en langzaam opgevoerde strijd tussen de inheemse indianen en de Engelse kolonisten, het onderlinge wantrouwen tussen die twee groepen en uiteindelijk de bom die barst. Verder kent de ontluikende slavernij in de serie, waarschijnlijk om niet iedereen voor het hoofd te stoten, een relatief vriendelijk gezicht. Er is aandacht voor geweld en onderdrukking, maar het echte leven was in die tijd natuurlijk veel zwaarder dan de serie laat zien.

Jamestown
© Sky1

Jamestown is dan ook meer een kostuumdrama die speelt met avontuur.

Jamestown is dan ook meer een kostuumdrama met een avontuurlijke insteek. De onderlinge machtsstrijd tussen de verschillende personen in Jamestown is namelijk de kern van het verhaal. Dat deel brengt fantastisch televisie-vermaak. De setting, een gefortificeerd dorp in het verre Amerika en haar soms gevaarlijke omgeving, geeft het verhaal een spannend karakter. Het pionieren, het contact met de Noord-Amerikaanse indianen en ook de slavernij staan eigenlijk in het teken van het verhaal over de hoofdpersonages. Juist dat verhaal wordt drie seizoenen lang goed verteld, met dank aan de acteurs.

De beeldvoering en het daarbij gekozen kleurenpalet is eerder een statig kostuumdrama waardig. Hoewel een deel zich in de ruige natuur afspeelt blijft de beeldvoering netjes. Ondanks dat er strijd plaatsvindt en er zelfs iemand onthoofd wordt, blijft de serie veilig binnen de marges voor een breed publiek. Dat heeft mede te maken met de overwegend lichte toon en de onderliggende humor. Het moet gezegd dat juist die humor dit laatste seizoen wel een beetje gemist wordt. Als zelfs de immer dronken Meredith Rutter (Dean Lennox Kelly, Shameless) en zijn onverschrokken en stelende vrouw Verity Rutter (Niamh Walsh, Holby City) in toom worden gehouden dan weet je genoeg.

Jamestown
© Sky1

Op en top Brits drama

De hoofdrollen zijn meer weggelegd voor de serieuzere karakters. Zo is de geslepen en gebochelde Willmus Crabtree (Ben Batt, Scott & Bailey) een nieuwkomer die veel aandacht opeist. De vraag of hij handelaar of spion is maakt hem zeer interessant. Ondanks dat Willmus slechts in vier afleveringen zijn opwachting maakt lijkt het hele seizoen om zijn personage te draaien. De andere hoofdrolspelers zijn oude bekenden, zoals de slimme, maar zich verder in de nesten werkende Jocelyn, de machtsbeluste gouverneur Yeardley, de verbannen Silas en zijn broer Henry, pionier in hart en nieren.

Opvallend is dat van het oorspronkelijke verhaal, drie vrouwen die naar het onontgonnen Amerika komen, eigenlijk weinig over is. De drie vrouwen zijn, op Jocelyn na, ondergesneeuwd door het mannelijke geweld. De strijd om macht, het ontdekken van nieuwe werelden en het gevecht met de oorspronkelijke bewoners blijkt niet echt iets voor vrouwen. Daarmee heeft het verhaal iets ingeboet aan het originele karakter. Verder blijft Jamestown, ook dit seizoen, een op-en-top Brits drama. Met een donker, maar ook een licht randje.
Volg Jamestown
Episode 8
Episode 8