Ron Schoonwater geeft "Jamestown - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 februari 2019.
1
0

Jamestown - Seizoen 2

Prima vervolg op een goed eerste seizoen. De conclusie is vergelijkbaar. Historisch gezien klopt het niet helemaal, maar als spannend kostuumdrama voldoet het prima.

Toch laat Jamestown zien dat er een keerzijde is aan de kolonisatie van de Verenigde Staten door de Britten. Thema's als slavernij en het landjepik door de Engelsen van de oorspronkelijke Amerikanen worden niet geschuwd. Over het algemeen met een lief randje, maar de uitwassen worden niet vergeten. Zo is het brandmerken in het gezicht van een van de slaven uitgebreid in beeld gebracht.

Jamestown
© Sky1

Als spannend kostuumdrama voldoet het prima.

Wat betreft karakters wint vooral gouverneur George Weardly (Jason Flemyng, The Missing) aan diepgang. Hij is geslepen, machtsbelust en, wanneer het hem uitkomt, gewelddadig. Vooral Jocelyn (Naomi Battrick, Waterloo Road) heeft een flinke kluif aan de gouverneur en zijn vazallen. De moord op haar man maakt haar kwetsbaar. Jocelyn wordt daar, met vallen en opstaan, sterker van. Een ander karakter dat meer op de voorgrond treedt is smid James Read (Matt Stokoe, The Musketeers). Hij weet zijn centrale rol en positie in de gemeenschap goed te gebruiken. Hem ontgaat weinig.

De overige rollen worden met verve gespeeld. De verhalen in het verhaal (per aflevering wordt er een afgerond verhaal verteld) zijn over het algemeen goed bedacht. De serie wint aan kracht door de onderlinge spanningen, de intriges en de interne onrust ruim de aandacht te geven. De luchtige noot komt deze keer niet alleen van dienstmeid Mercy (Patsy Ferran) of dronkaard Meredith Rutter (Dean Lennox Kelly, Shameless), maar ook van de onverbeterlijke positieve slaaf Pedro (Abubakar Salim, Fortitude).

Jamestown
© Sky1

De kracht van Jamestown is dat er een goed verhaal verteld wordt. Serieus, maar ook luchtig. De thema's zijn regelmatig zwaar (naast de genoemde onderwerpen bijvoorbeeld ook homoliefde), maar humor is nooit ver weg. Bovendien is er wel actie en avontuur, maar wordt het nooit duister of echt eng. Zelfs niet in de atypische (mindere) aflevering waarin een geest de hoofdrol opeist. Voordeel is dat de serie toegankelijk is voor avonturenliefhebbers, maar ook voor fans van kostuumdrama's.

Er is terecht publiek voor. Het derde seizoen komt dit jaar beschikbaar.
Volg Jamestown
Episode 8