7.5
Ron Schoonwater geeft "Jamestown - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 22 november 2017.
1
0

Jamestown - Seizoen 1

Begin zeventiende eeuw was de wereld keihard, smerig en bruut. Ondanks dat deze serie zich in deze periode afspeelt, zien we niets van dit alles in Jamestown. De wereld is schoon, de kostuums prachtig en de relatie met de Native Americans is vreedzaam. De makers, ook bekend als de makers van Downton Abbey, hebben een geheel eigen perceptie van de waarheid. Toch is Jamestown een geslaagde serie. Bekijk het als een kostuumdrama waarin (liefdes)drama, intriges en een goed, bij vlagen avontuurlijk, verhaal centraal staan.

De makers, ook bekend als de maker van Downton Abbey, hebben een geheel eigen perceptie van de waarheid.

Jamestown gaat over drie vrouwen. Twee van hen zijn gekocht door mannen van Jamestown. Dit zijn de romantische Alice (Sophie Rundle, Peaky Blinders) en de dievegge met de grote mond Verity (Niamh Walsh, Holby City). Zij worden respectievelijk uitgehuwelijkt aan de brute Henry Sharrow (Max Beesly, Suits) en de altijd dronken kroegeigenaar Meredith Rutter (Dean Lennox Kelly, Shameless). De derde is de geslepen Jocelyn (Naomi Battrick, Waterloo Road). Zij is de enige die haar man, Samuel Castell (Gwylim Lee, Midsomer Murders), al kent uit een eerdere ontmoeting in Engeland.

[image-85288]

Alice belandt in een vierhoeksverhouding met Henry, zijn broer Silas (Stuart Martin, Medici: Masters Of Florence) en ijzersmid James Read (Matt Stokoe, The Musketeers). Wanneer Henry en Silas land krijgen, trekken zij erop uit richting Indianenland. Het is Silas onbekend waarom precies. Daar komt de kijker in het verloop van het verhaal pas achter. James lijkt nare trekjes te hebben en probeert Alice te overtuigen toch voor hem te kiezen. De vraag is echter of hij wel zo onaangenaam is.

Verity leeft haar leven met de dronken Meredith. Bij haar aankomst wordt Meredith net met zijn oor aan de schandpaal genageld. Verity is de ondeugd en furie van de drie dames. Althans, als het gaat om haar gedrag. Later zal blijken dat er meer achter Verity zit dan zo op het eerste gezicht zichtbaar is. Ook Meredith blijkt meer achtergrond te bezitten dan gedacht. Het is zijn belangrijkste reden om te drinken.

Jamestown overleeft het gebrek aan historisch besef door een sterk verhaal.

Jocelyn heeft haar geheim openbaar gemaakt aan Alice tijdens hun overtocht naar Jamestown. Het wordt pas later duidelijk hoe het precies zit. Jocelyn is de inventieve, slimme en manipulatieve vrouw die veel voor elkaar krijgt. Zij bezit ook de positie om dat te doen. Zij strijdt tegen de corruptie en machtsspelletjes die de machtige, rijke heren spelen. Die strijd gaat tussen de gouverneur George Weardly (Jason Flemyng, The Missing), intrigant Nicholas Farlow (Burn Gorman, Torchwood) en sheriff Redwick (Steven Waddington, The Syndicate). Jocelyn baalt ook van haar naïeve, niet ambitieuze, aanstaande man Samuel. Ze voelt zich daarom vaak genoodzaakt de strijd maar zelf te voeren. Wanneer blijkt dat haar geheim haar achtervolgt tot in Jamestown wordt de situatie ineens precair. Huishoudster Mercy (Patsy Ferran) is de vrolijke noot in dit verhaal.

Jamestown
© Sky1

Jamestown overleeft het gebrek aan historisch besef door een sterk verhaal. De serie heeft een luchtige toon ondanks dat het soms gevoelige, beladen thema's raakt. Jamestown gaat vooral over de karakters van de hoofdrolspelers. Het is vermaak van de bovenste plank. Wat betreft sfeer is het te vergelijken met andere 'feel good' kostuumdrama's als Lark Rise To Candleford, Call The Midwife of Cranford. Wat betreft avontuur heeft het een vleugje van de BBC series The Musketeers of Robin Hood. Niet zo flitsend, maar wel zo leuk. In verhouding tot een vergelijkbare serie als The Banished scoort Jamestown net iets hoger. Dit komt vooral door het verhaal. Het verhaal maakt, net als het einde van dit seizoen, namelijk hongerig naar het inmiddels aangekondigde tweede seizoen.
Volg Jamestown
Episode 8
Episode 8