Helgoned geeft "Jaguar - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 28 september 2021.
4
0

Jaguar - Eerste aflevering

De eerste aflevering van de Spaanse Netflix-serie over de jacht op nazi’s in het Madrid van 1962 is een veelbelovende start van de serie.

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog sloegen veel Duitse officieren van de Wehrmacht, SS en Gestapo op de vlucht voor de geallieerden. Een deel werd gepakt en moest zich verantwoorden voor het eerste internationale Strafhof in Nürnberg. Een deel van de verantwoordelijken voor massamoorden en andere gruwelijke oorlogsmisdaden wist te ontkomen. Daarbij ging het om duizenden, misschien wel tienduizenden officieren. Sommigen wisten lang onder de radar te blijven in Duitsland, velen wisten Latijns-Amerika te bereiken en bouwden daar een nieuw bestaan op. Een deel wist ook, soms via Latijns-Amerika, in het Spanje van dictator Franco een invloedrijk bestaan op te bouwen.

In het Madrid van 1962 werkt Isabel Garrido (Blanca Suárez, Las Chicas Del Cable) in het chique restaurant genaamd Haus. Daar werkt ze ‘s avonds en ‘s nachts in de bediening. We zien dat ze daar op een avond een groep Duitse mannen hun gerechten uitserveert. Dat doet ze niet zomaar, want in flashbacks krijgen we te zien dat Isabel het vernietigingskamp Mauthausen heeft overleefd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld haar vader. Isabel is uit op wraak en wel op Otto Bachmann (Stefan Weinert, Dime Quién Soy) een meedogenloze sadistische nazi die prominent lid is van de dinerende groep Duitsers. Ze heeft haar moordplan al helemaal klaar, als er plotsklaps een kink in de kabel komt.

Jaguar

Zonder meer over het plot te vertellen, kan ik wel aangeven dat deze eerste aflevering zeer geslaagd is en ook eindigt met een heerlijke cliffhanger.

Zonder meer over het plot te vertellen, kan ik wel aangeven dat deze eerste aflevering zeer geslaagd is en ook eindigt met een heerlijke cliffhanger. De start van de zesdelige serie biedt mooie sets, prima acteerwerk en sterke dialogen. Ruime straten met veel typische jaren zestig auto’s met warme herfstkleuren zorgen voor een fraaie aankleding. Opvallend is verder de bombastische themamuziek met aangrijpende grafische beelden. Een prima start van een veelbelovende Netflix-serie, wederom van Spaanse makelij. Als je als kijker helemaal verrast wil worden, raad ik overigens aan om de bijbehorende trailer van Netflix niet te bekijken voordat je deze eerste aflevering gaat kijken.
Volg Jaguar
The Mill
The Mill