8
Conan Miller geeft "iZombie - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door Conan Miller op 5 februari 2017.
2
0

iZombie - Seizoen 1 (DVD)

Nog voor de eerste aflevering van de serie goed en wel onderweg is, wordt de formule voor de rest van de serie al grondig verklapt. Toch is dat voor iZombie geen probleem. De serie biedt een verrassend luchthartige kijk op een absurde situatie en biedt daarnaast nog behoorlijk wat spanning, romantiek en humor. Wat wil een mens nog meer?

De hoofdpersoon is een keurige jongedame met een glanzende carrière voor zich als arts, ze is verloofd met een droom van een kerel, haar hele leven is netjes uitgestippeld, kortom; geen vuiltje aan de lucht. Totdat ze zich één keer laat verleiden tot een feestje. Het wordt allemaal een tikje wilder dan iedereen verwachtte en plots staat het leven van Olivia Moore (Rose McIver, Once Upon a Time) volledig op zijn kop. Ooit een flinke kater gehad en gewenst dat je dood was? Wat dacht je van het probleem van Liv? Zij wordt na het feest wakker als een levende dode en het is duidelijk dat dit een flinke bom legt onder haar toekomstplannen. Natuurlijk kan ze niemand in vertrouwen nemen en iedereen om haar heen snapt niets van Liv’s compleet veranderde levenswijze.

De serie biedt een verrassend luchthartige kijk op een absurde situatie en biedt daarnaast nog behoorlijk wat spanning, romantiek en humor.

Het begint al met haar nieuwe dieet: mensen-hersenen stonden voorheen niet op haar menu, maar ze moet al snel zorgen voor een manier om deze toch te krijgen. Liefst zonder dat andere mensen dat te weten komen, uiteraard. Haar goede karakter doet haar kiezen voor een verstandige carrièreswitch. Probleem opgelost, tot blijkt dat ze na het eten van hersenen een deel van de herinneringen en het karakter overneemt van de overledene. De politie blijkt haar hulp al snel goed te kunnen gebruiken, al vraagt men zich in eerste instantie wel af hoe Liv aan die onverklaarbaar goede tips komt. Gelukkig maakt ze al snel kennis met een paar ruimdenkende mensen, al weten die niet allemaal wat er werkelijk met haar aan de hand is. Liv komt hierdoor regelmatig in de problemen met haar geweten.

Dan blijkt dat ze niet de enige zombie is en daar begint de serie eigenlijk pas goed op gang te komen. Want sommige van deze zombies waren vooraf al niet uitgerust met een goed werkend moreel kompas. Liv ontdekt dat niet iedereen bezwaar heeft tegen een paar moorden en als daar dan ook nog goed geld mee te verdienen valt is het hek van de dam. Dit leidt van kwaad tot erger en al snel worden ook mensen in Liv’s omgeving bedreigd door deze nieuwe stadsbewoners en hun ietwat problematische eetgewoonten.

Dan blijkt dat ze niet de enige zombie is en daar begint de serie eigenlijk pas goed op gang te komen.

Tegen mijn verwachting in, vond ik dit een leuke serie die eigenlijk alles biedt wat ik in een serie zoek: spanning, humor en een vleugje romantiek. Alle acteurs hebben er duidelijk lol in, vooral Liv en haar collega uit het mortuarium, Ravi Chakrabarti (Rahul Kohli, Eastenders) zitten heerlijk in hun rol. Met name Liv mag iedere aflevering een compleet ander personage zijn en dat is leuk om te zien. De jonge agent Clive Babineaux lijkt wel erg open van geest, maar de rol wordt leuk neergezet door Malcolm Goodwin (Breakout Kings). De beste vertolking, vind ik, is echter weggelegd voor David Anders (The Vampire Diaries), die als zombie zonder scrupules Blaine Debeers heerlijk kwaadaardig mag zijn.

Door de vlotte mix van humor en toenemende spanning krijgt iZombie van mij een dikke voldoende: een acht. Zolang je het allemaal niet al te serieus neemt is dit een heerlijke serie om even tussendoor te kijken. Met 3 seizoenen kun je even vooruit, en wie weet komen er nog meer bij. Als ze allemaal zo lekker weg kijken als seizoen 1 vind ik het best!

[image-59413]
Volg iZombie
All's Well That Ends Well