8
Liesbeth de Raaf geeft "iZombie - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 19 Oktober 2015.
0
0

iZombie - Seizoen 1

Zombies zijn helemaal in en ik ben er gek op. Wat mij betreft blijven de zombie-series komen! Het enige gevaar is dat de series teveel op elkaar gaan lijken, maar dat is niet het probleem met iZombie. Dit verhaal staat totaal op zichzelf en daarom is het zeker geen aftreksel van welke serie dan ook. In plaats van dat de wereld meteen vergaat leven de zombies hier gewoon onder de mensen. Dit kan je onrealistisch vinden, maar aan de andere kant waarom zou meteen heel de mensheid in een zombie veranderen? Is het niet veel realistischer dat dit proces helemaal niet zo snel gaat? Kijk maar naar het Ebolavirus in Afrika, dat bereikt ook niet zomaar de hele wereld. Mocht dat wel gebeuren, dan zijn we wel een aantal jaren bezig en niet een paar weken.

Terug naar iZombie; de hoofdrol Olivia “Liv” Moore wordt erg goed gespeeld door Rose Mclver (Once Upon a Time). Ze begint als een hoog scorende medisch studente die al haar aandacht op haar werk richt en haar privéleven brengt ze door met haar idealistische verloofde Major Lilywhite (Robert Buckley, 666 Park Avenue). Ze heeft een goede vriendschap met haar huisgenoot Peyton Charles (Aly Michalka, Hellcats) en is een modeldochter voor haar ouders. Dit alles staat op het punt om te veranderen wanneer ze voor een feestje wordt uitgenodigd waar ze in eerste instantie voor bedankt. Haar verloofde Major overtuigt haar echter toch te gaan en dan gaat alles mis. Ze wordt wakker als een ander wezen, namelijk een zombie! In plaats van zich erbij neer te leggen en als zombie verder door het leven te gaan, waarbij de enige zorg hersenen eten zou zijn, gooit Liv het roer om. Ze maakt het uit met Major en neemt een baan aan bij het plaatselijk mortuarium.

In het plaatselijk mortuarium is Dr. Ravi Chakrabarti (Rahul Kohli, Krish and Lee) haar nieuwe baas. Ondanks dat hij haar verandering van carrière niet meteen begrijpt is hij blij met haar als nieuwe collega. Samen onderzoeken ze de lichamen en Liv kan de hersenen tot zich nemen, maar dan merkt ze dat ze visioenen ontvangt van de overleden mensen. Dr Ravi moedigt haar aan deze visioenen te gebruiken om moordzaken op te lossen en zo komt ze in contact met Clive Babineaux (Malcolm Goodwin, Breakout Kings). Hij is een detective bij het politiebureau die de moordzaken onderzoekt van de lichamen die in het mortuarium van Dr Ravi terechtkomen. In het begin is hij niet gecharmeerd van Livs aparte verschijning en helderziende gave, maar gaandeweg ontwikkelen ze een band en ziet hij haar in waarde stijgen.

[image-34352]
Blaine (David Anders, Heroes) is de man die verantwoordelijk is voor Livs transformatie. Hij lijkt de eerste zombie in de serie, maar hoe hij zelf een zombie is geworden is nog niet duidelijk. Terwijl Liv zich, zo ver als mogelijk, bij alles wat met zombies te maken heeft vandaan wil houden, komt ze Blaine toch regelmatig tegen. Ze hebben allebei hun eigen manier om aan hersenen te komen, waarbij Blaine eerst nog zoekende is en bij Liv voor hulp komt aankloppen. Al snel heeft hij deze hulp niet meer nodig, maar dat maakt het niet makkelijker voor Liv. Hij wordt dan ook een van de ergste vijanden voor Liv, waarbij hij verantwoordelijk is voor de verdere uitbraak van zombies. Liv lijkt de enige te zijn die dit kan stoppen en ze heeft dan ook een zware taak op haar schouders liggen.

Gelukkig is Zombie hernieuwd voor een tweede seizoen. Ik verwacht meer zombie-problemen voor onze vriendelijke zombie Liv. Ik heb zelf niet veel op met haar ex-verloofde Major, maar vermoedt dat hij in seizoen twee wel meer aandacht gaat krijgen. Dr Ravi was al bezig met zijn experimenten op zombie-ratten en blijft natuurlijk zoeken om tot een nader resultaat te komen. Zouden ze eindelijk de grote oplossing voor dit alles vinden of gaan we zelfs door voor een seizoen drie? Een van de weinige dingen waar ik me wel aan stoor in deze serie is het haar van Liv, is het een pruik? Waarom is het zo kort? Zombies verliezen het pigment in hun haar, maar waarom het bij haar ook zo kort moest, dat snap ik niet goed.
Volg iZombie
All's Well That Ends Well
All's Well That Ends Well